Friday, September 5, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 7 PERCANGGAHAN DALAM QURAN

Bab 7

Percanggahan Dalam Quran


Bercanggahan dengan kepercayaan Muslim yang menuntut bahawa Quran adalah sempurna dan jauh dari percanggahan, Quran bukan hanya ikatan percanggahan, namun juga merupakan siri kekeliruan. Hanya beberapa ayat dapat menunjukkan kesilapan ini:

"barangsiapa yang mempercayai [Qur'an], dan barangsiapa yang mengikut Yahudi[Taurat], dan Kristian dan Sabian, barangsiapa yang percaya kepada Tuhan dan akhir zaman, dan berjalan dalam kebenaran akan menerima ganjarannya dari Tuhannya: Pada mereka akan tiada ketakutan, mahupun mereka akan meraung." (Surah 2:62).

Sekarang bacalah penyataan dalam "wahyu" pada Surah Al-Imran:

"jika seseorang menuruti agama selain daripada Islam[penyerahan kepada Tuhan] dia akan sama taraf dengan mereka yang hilang pemberian rohani"

"If anyone desires a religion other than Islam [Submission to God] he will be in the ranks of those who have lost all spiritual good" (Sura 3:85)

Quran jelasnya mengutuk hipokrit (Sura 4:138; 9:64-68) dan mengajarkan bahawa hipokrit akan mendiami peringkat terbawah api neraka (Sura 4:145). Seterusnya Allah mengarahkan Muhammad untuk menyerahkan manusia kepada Islam melalui telunjuk pedang, contohnya dalam jihad (lihat Sura 47:4; 2:191; 4:74-77) sementara dimana-mana menyatakan bahawa seharusnya tiada paksaan dalam beragama (Surah 2:256). Penyataan ini tidak dapat ditelusuri secara logik. Untuk menyalahi paksaan beragama akan menundukkan jihad adalah sebuah jalan hipokrit dan jelasnya merupakan percanggahan. Dalam surah 2:6-7, Muhammad berkata bahawa untuk memurtadkan seseorang dari agamanya tidak akan mencapai apapun kerana Allah telah membutakan hati mereka dan telinganya dan membutakan matanya. Ayat ini seperti sama ada peniruan bulat-bulat dari Alkitab yang juga menyatakan:

Pengkhotbah 9:3 Inilah yang celaka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari; nasib semua orang sama. Hati anak-anak manusia pun penuh dengan kejahatan, dan kebebalan ada dalam hati mereka seumur hidup, dan kemudian mereka menuju alam orang mati.

Roma 1:21 Sebab sekalipun mereka mengenal Tuhan, mereka tidak memuliakan Dia sebagai Tuhan atau mengucap syukur kepada-Nya. Sebaliknya pikiran mereka menjadi sia-sia dan hati mereka yang bodoh menjadi gelap. 1:24 Karena itu Tuhan menyerahkan mereka kepada keinginan hati mereka akan kecemaran, sehingga mereka saling mencemarkan tubuh mereka.

Saya ingin bertanya kepada anda, jika Yesus terlebih dahulu mengatakan sayalah "alfa dan omega", yang awal dan yang akhir, hanya akulah yang tahu jalannya" yang akan datang kemudian janganlah kamu percaya. Datang pula, seorang nabi yang kedua berkata dengan nada dan maksud yang sama mengatakan, "sayalah yang paling mengetahuinya, sayalah yang paling benar dan yang terakhir serta paling lengkap!". Saya tahu bahawa tentu anda akan memilih orang yang pertama kerana anda akan menghadapi "kemungkinan" tertinggal "bas" dan anda juga tidak meragui yang pertama kerana dia tidak menunjukkan dia salah mahupun menipu anda dan dia terlebih dahulu menunjukkan jalan yang pasti kepada anda, walhal yang kedua anda tentu belum tahu kepastiannya, hanya yang pasti dia juga menyatakan perkara yang sama.

Dalam kes ini saya perlukan anda menyiasat dari segi dinubuatkan, bernubuat, dan bermukjizat serta bukti yang sahih dan benar yang terlebih dahulu ditunjukkan kepada anda, saya terlebih dahulu mengatakan bahawa untuk menunggu bas kedua tentulah sebuah penantian, menyiksakan, lama, penuh ketidakpastian akan masanya, meletihkan hanya kerana anda tidak mahu bersama "bas" pertama dan mahu juga bas kedua padahal bas pertama tidak sesak pun. Saya katakan bahawa inilah metafora yang cuba digambarkan oleh ayat tersebut diatas.

Dalam Surat al-Ghashiya, Muhammad hanya diingatkan dengan peranannya sebagai pengingat atau warner dan bahawa mereka yang tidak percaya akan dihukum oleh Allah sendiri.

'Thou art not one to manage [men's] affairs. But if any turn away and reject God, God will punish him with a mighty punishment, for to us will be their return." (Sura 88:22-25).

Yang sangat bercanggah ialah ayat dalam perenggan yang lain sebagaimana yang dikatakan oleh nabi besar Islam bahawa Allah memberi arahan kepadanya untuk menyebarkan Islam menggunakan pedang. Dalam Surah 4:48, 116, kita berlajar penipuan ini
,1 (berhala) dosa tidak terampunkan, mahupun Abraham (Ibrahim), kawan Tuhan, dirujuk sebagai lemah kerana dosanya (see Sura 6:75-78).

Kuasa untuk membentuk dan menguasai hidup semestinya terletak pada kuasa Tuhan sendiri. Dia tidak boleh membenarkan malaikat atau nabi untuk mencipta hidupan atau nabi untuk mencipta hidup atau mereka juga menjadi Tuhan melainkan Dia sememangnya adalah Tuhan. Quran dengan itu, jelasnya dalam erti kata lain mengajarkan bahawa Yesus membentuk burung daripada tanah liat (Surah 3:49), dalam Alkitab Yesus dikatakan berkuasa mengampunkan dosa, Kisah Para Rasul 26:8 pula menyatakan, "Mengapa kamu menganggap mustahil, bahwa Allah membangkitkan orang mati?...seandainya Tuhan maha kuasa, dan maha tahu lebih daripada fikiran seorang manusia sepi seperti anda dan saya, sementara dalam erti kata lain, Quran yang sama mengajarkan bahawa Yesus hanya tidak lebih daripada seorang nabi. Saya tahu bahawa anda hanya akan mengatakan bahawa Yesus adalah nabi dan apakah nabi juga boleh mengampunkan dosa dan membangkitkan orang mati? melainkan dia juga bertindak sebagai Tuhan kalau benar maka anda tidak harus menafikan pengakuan anda bahawa Yesus adalah Tuhan yang muncul dalam rupa manusia suatu ketika melainkan anda adalah hipokrit.


Adalah asas bahaawa hanya Tuhan yang layak menerima pujian, Quran sebaliknya mengajarkan bahawa Iblis atau Setan diusir dari surga kerana menolak daripada menyembah Adam (Surah 2:34; 7:11-13; 38:72-77). Jangan kata Tuhan yang saya maksudkan adalah kedekut dan tidak mahu mereka menyembah yang lain, cukup untuk katakan bahawa jangan ada Tuhan lain selain Dia. "I am who I am", hanya satu yang harus dipuji. Daun yang mesti ada yang lebih besar dari itu, pokok besar mesti ada yang lebih besar dari itu, bintang besar pasti ada yang lebih besar daripada bintang, anda tentu tahu melalui Quran dan Alkitab bahawa setiap perbuatan ada sebab dan akibatnnya. Wain dilarang kepada seorang Muslim sementara masih di bumi nyata ini (Sura 5:92, 2:219) namun dijanjikan pula sungai wain di Aljana, iaitu surga Muslim (Sura 47:15; 76:6; 83:25).

Seorang Tuhan yang benar sama ada pemilik kepada kekeliruan mahupun percanggahan!. Kekeliruan ini diselitkan dengan cerita dongeng serta kesilapan, selebihnya mungkin menjelaskan bahawa mengapa sarjana Islam menolak analisis yang mendalam dijalankan terhadap Quran.

Dalam melihat kesemua ayat diatas, pertanyaan yang datang dalam minda anda seharusnya begini: "siapakah penulis Quran?" Muslims percaya bahawa Allah menghangtar malaikat Gabriel pada masa berbeza untuk mengajarkan Quran kepada Muhammad. Alasannya ialah bahawa Muhammad yang juga "pedagang", "ketua perang" yang sempurna adalah seorang buta huruf "ummie", semestinya tidak dapat menulis buku setakat Quran dengan sendiri. Pada ulasan ini, adalah perlu untuk anda mempertanyakan beberapa persoalan:

(1) dari universiti manakah Yesus dahulu?

(2) Nabi Noah (Nuhu), David (Dauda), Jonah (Yunus) dan sebagainya. Seorang sarjana dari akademi mana?

Buta hurup adalah sama ada kebodohan mahupun adakah ia keperluan seorang intelek yang hilang kepintarannya. Kelayakan pendidikan bukanlah bermaksud kredit sebagai ketidaklayakkan bagi Tuhan untuk memakainya. Tapi adalah mungkin untuk Muhammad sendiri buta huruf, sementara penasihatnya tidak semestinya demikian. Muhammad mempunyai beberapa pembantu yang berkebolehan dan penasihat agama seperti Zaid Ibn Thabit, seorang terpelajar yang kemudiannya mengetuai sidang penulisan yang telah mewujudkan Quran Edisi Uthman.

Sebelum Jihad diistiharkan terhadap mereka, penduduk Mekkah tidak menerima telunjuk "wahyu" Muhammad. Dalam banyak Surah, Quran sendiri mencatatkan penolakan terhadap Muhammad, bahawa dia mengembangkan Quran dengan bantuan orang lain:

"But the misbelievers say: Naught is this but a lie which he has forged, and others have helped him in it . . ." (Surah 25:4; lihat antara lain Surah 16:101, 103; 46:8).

Penduduk Makkah berada dalam tuduhan tersebut sehinggalah mereka ditenggelami oleh serangan pedang Islam. Tuduhan mereka bukanlah tanpa merit. Muhammad mempunyai banyak pembantu dalam urusan menulis. 1

Jelasnya, bahawa setiap kita mempercayai sendiri bahawa terdapatnya penipuan, penipuan ini pula telah wujud jauh lebih lama dan diakui dengan meluas, namun tidak terdapat penipuan dalam Alkitab. Kita boleh berkata bahawa penipuan Esau dilakukan oleh adiknya dan tiada kaitan dengan keselamatan, namun seorang yang buruk boleh jadi baik, seorang pendosa boleh bertobat. Tanpa mengira betapa penipunya sebuah agama maka ia diterima secara universal, sebaliknya Yesus mengatakan:

"Jawab Yesus: "Setiap tanaman yang tidak ditanam oleh Bapa-Ku yang di sorga akan dicabut dengan akar-akarnya; Every plant [religious system] that my heavenly father has not planted will be pulled up by the roots:" (Matthew 15:13).

Hal ini bermakna ia justeru merupakan alasan bagi kedatangan Yesus kali kedua. Dia akan muncul seperti burung helang untuk meruntuhkan agama yang salah dan sistem Setan, sebab tidak akan ada yang mampu bertahan bertanding dengan yang telah sedia, didirikan oleh Kristus sendiri:

"For other foundation can no man lay than that is laid, which is Jesus Christ. Now if any man build upon this foundation [of Jesus with] gold, silver, precious stones, wood, hay, stubble; Every man's work shall be made manifest: for the [last] day shall declare it, because it shall be revealed by fire; and the fire shall try every man's work of what sort it is" (1 Corinthians 3:11-13)

Lambat laun anda akan menyesal dalam api kekal melainkan anda bertobat selamanya daripada semua dosamu dan menerima Yesus dengan segenap hatimu dan meninggalkan agama jin.


1 Editor.s note: Suggesting that there are other gods besides Allah.

1 Other advisers were: Waraqa ibn Naufal (Khadija.s cousin). History has proved he was a Roman Catholic monk before pitching his tent with Muhammad as a religious adviser (cf. Yusuf Ali.s Comm. No. 32). Abdullah ibn Salam, a learned Jewish rabbi before joining Muhammad. Others are Uthman Ibn Huwairith; Abu Faqaihah; a Greek renamed Abu Takbiha etc. (See Ibn Hisham, Siratu.r Rasul Vol.

1, p. 184; cf.. The Mizanul Haqq, Part 3, pp. 271, 272.).

No comments: