Friday, September 5, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 8 SATANIC VERSES ON QURAN

Bab 8


Ayat Setan dalam Quran


Masanya tiba dalam sejarah Islam bahawa orang Muslim menerima tentangan daripada penduduk Makkah yang tidak mahu percaya, juga serupa dengan itu, 83 daripada pengikut Muhammad melarikan diri ke Abyssinia (Ethiopia). Apabila berlaku penindassan yang lebih teruk, Muhammad berdiri untuk memperbaiki dan menjanjikan "wahyu". Dia mengistiharkan kemungkinan bahawa Allah mempunyai isteri , Al-Lat dan dua anak, Al-Uzza serta Mannat, sebagaimana direkodkan dalam Surat an-Najim:

"For truly did he see, the signs of his Lord, the greatest! Have ye seen Lat, and Uzza, and another, the third [goddess] Manat? What! For you the male sex, and for him, the female? Behold, such would be indeed a division most unfair!" (Sura 53:18-22).

Ini adalah pengakuan seorang politism yang telah membuatkan pagan di Makkah berasa gembira. Pendebatan sejak dahulu(sebelumnya, dia mempunyai ketakutan menghadapi politism). Orang Makkah seterusnya menghentikan boikot, menghentikan penganiayaan, dan keamanan menyelubungi kota Makkah. Muslim yang berhijrah ke Ethiopia telah mendengar berita baik dan balik ke rumah masing-masing. Namun, selepas peristiwa tersebut, Muhammad menarik pengakuannya. Ia seperti Muhammad percaya bahawa kesan negatif janjinya dengan politis memberikan kesan terhadap pelayanannya. Oleh itu, sekurang-kurangnya, dia telah mengakui bahawa dia telah dipengaruhi oleh Setan, sebagaimana yang kita baca dalam Surat al-Haj :

"Never did we send an Apostle or a prophet before thee but when he frame a desire, Satan threw some [vanity] into his desire. But God will cancel anything [vain] that Satan throws in. And God will confirm [and establish] his signs. For God is full of knowledge and wisdom, that he may make the suggestions thrown in by Satan, but a trial. For those in whose hearts is a disease and who are hardened of heart: Verily the wrong doers are in a schism far [from truth]" (Surat al-Hajj 22:52,53).

Interpretasi Al-Jalalayn adalah bahawa selepas Muhammad menyelitkan Surat an-Najim (Sura 53) kepada sidang, malaikat Gabriel menunjukkan kepadanya bahawa ayat tersebut diletakkan di lidahnya oleh Setan. Muhammad berasa bersalah dan minta ampun diatas kesalahannya, seharusnya petanda ini tidak akan terjadi pada seorang nabi. Kemudiannya Allah meningkatkan ayat ini dengan ayat Setan dengan "wahyu" yang lebih baik. Setidaknya bahagian dalam ayat ke 53 mencadangkan, Allah semestinya mengizinkan terdapatnya kemunculan Setan dalam Quran untuk menguji Muslim atau menyiksa mereka yang mempunyai hati keras. Oleh itu, Muslim merujukkan ayat tersebut sebagai Surah 53:18-22, menjadi ayat Setan, dan Muhammad seterusnya menyingkirkan kemudiannya. Ingatkah anda Salman Rushdie? dia semestinya tidak mengilhamkan ayat Setan tersebut, realitinya ialah ayat tersebut sememangnya dari Quran dan semestinya "berdosa" bagi seorang Muslim mengatakan ayat tersebut adalah salah sedangkan mereka hanya "pengikut" sahaja!.

Disini saya nyatakan penyataan untuk difahami oleh Muslimin dam Muslimat:

Jadi, kemungkinan, seharusnya ada "wahyu" apabila Muhammad nampaknya tidak mampu membezakan diantara suara Setan dan suara dari Tuhan. Hanya itukah masa ia berlaku? Adakah terdapat lagi wahyu yang lainnya yang dipercayai daripada Allah yang sebenarnya berasal dari Setan? Agak mustahil bagi keseluruhan Quran adalah sedikit sebanyak seperti ayat Setan? Muslim menuntut bahawa tuntutan Quran mengandungi ayat daripada Allah, 100%, namun Quran bukan hanya mempunyai ayat Setan, tapi juga Surah demonik. Percaya atau tidak, keseluruhan Surah(bab) dalam Quran dinamakan selepas kehadiran Setan. Menarik tetapi benar. Surah 72 bertajuk Jinn(demon), Disini terdapat kutipan pendek:

1. "Say: It has been revealed to me that a company of Jinns listened [to the Koran] They said, we have really heard a wonderful Recital!

2. It gives guidance to the right, and we have believed therein we shall not join [in worship] any [gods] with our Lord.

3. And exalted is the majesty of our Lord: He has taken neither a wife nor a son.

4. There are some foolish ones among us who used to utter extravagant lies against God.

5. But we do think that no man or spirit should say aught that is untrue against God.

6. True, there were persons among mankind who took shelter with persons among the jinns but they increased them in folly.

7. And they [came to] think as ye thought, that God would not raise up anyone [to judgement].

8. And we pried into the secret of heaven: but we found it filled

with stern guards and flaming fires.

9. We used, indeed, to sit there in [hidden] stations, to [steal] a hearing: but any who listen now will find a flaming fire watching him in ambush.

10. And we understand not whether it is intended to those on earth or whether their Lord [really] intends to guide them to right conduct.

11. There are among us that are righteous and some the contrary: we follow divergent path.

12. But we think that we can by no means frustrate God, throughout the earth, nor can we frustrate Him by flight.

13. And as for us, since we have listened to the guidance, we have accepted it: and any who believes in his Lord has no fear, either of a short [account] or of any injustice.

14. Amongst us are some that submit their wills [to God] and some that swerve from justice. Now those who submit their wills–they sought out [the path] of right conduct.

15. But those who swerve, they are [but] fuel for hell fire." It should disturb every Muslim that demonic conversations are considered to be part of the supposed word of Allah. But upon reflection you can see how and why they are.

Terdahulunya, marilah kita mengkaji siapa sebenarnya jin sebagai genies ataupun goblin (lihat, Advanced Learners Dictionary of Current English) sebagai setan yang licik setidaknya seperti roh jahat. Alkitab mengatakan demon sebagai malaikat yang mengikuti arahan Setan dalam melawan Tuhan:

"And there was war in heaven: Michael and his angels fought against the dragon; and the dragon fought and his angels, and prevailed not: neither was their place found anymore in heaven. And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan which deceiveth the whole world; he was cast out into the earth and his angels were cast out with him"

"Maka timbullah peperangan di sorga. Mikhael dan malaikat-malaikatnya berperang melawan naga itu, dan naga itu dibantu oleh malaikat-malaikatnya, 12:8 tetapi mereka tidak dapat bertahan; mereka tidak mendapat tempat lagi di sorga. 12:9 Dan naga besar itu, si ular tua, yang disebut Iblis atau Satan, yang menyesatkan seluruh dunia, dilemparkan ke bawah; ia dilemparkan ke bumi, bersama-sama dengan malaikat-malaikatnya (Rev. 12:7-9).

Tidak seorang pun mengikut menanggapi perkataan jinn dengan bersungguh-sungguh, bahawa "kebanyakan daripada mereka adalah kebenaran," Surah 72:11. Satan adalah bapa segala penipuan (John 19:44), jadi haruskah dipercayai apa yang dikatakan oleh jin tersebut dalam Quran? Jin, seperti juga gurunya Satan, jaguh pendusta. Untuk menipu kita, mereka lebih bijak mengumpulkan kebenaran dalam ikatan penipuan. Bahawa demon dan satan diusir dari surga sebenar dijelaskan dalam pengakuannya dalam ayat 8-9.

Disana mereka diterima dan disana juga mereka gagal meributkan surga namun ditentang daripada terus sebagai malaikat pengawal di surga. Walaupun hasratnya untuk mengintip di surga gagal sebagaimana dalam ayat 9. Suasana sebenar dan akar ajaran Islam dijelaskan dalam ayat 14 apabila jin, (yang telah dikatakan oleh Tuhan di Alkitab bahawa mereka dibuang dari surga) menjadi Muslim dan menjumpai kebebasan dalam Islam.


"Among us [jinns-demons] are some that submit wills (to God) [i.e. Muslims] and some that swerve from justice. Now those who submit their wills [demonic Muslims] they sought out [the path] of right conduct." (Sura 72, Jinn, 14). Tuhan melarang saya daripada menjadi milik agama yang menjadi sebahagian daripada seteru Tuhan, ada satan, jinn. Jadi siapakah yang menjadi penaja bagi agama yang melibatkan seteru Tuhan tersebut? hanya Satan yang berlakon sebagai Allah akan melakukannya. Sebelum pertukarannya, roh iblis mengakui apa yang akan berlaku kemudiannya dan menjadi pusat tema bagi Islam, bahawa Allah semestinya mempunyai isteri mahupun seorang anak (72:3).

Jelas bahawa dalam peruntukan ini, adalah mungkin bagi malaikat Gabriel dan menuntut sebagai daripada Allah, satu daripada jin(demon), yang memberi Muhammad sebuah penafian terhadap kelahiran Kristus dan bapa adalah Tuhan. Kesalahan secara terang-terangan ini jelas diulangi lebih 20 kali dalam Quran. Ingatlah bahawa insiden ayat Satan, baginya seorang perlu mengerti bahawa Setan boleh menjiwai malaikat suci (2 Corinthians 11:13-15). Sebagai nota yang menarik, apabila Muhammad menerima "wahyu" pertamanya, dia tidak dapat memastikan darimanakah datangnya punca tersebut. Isterinya(Khadijah) menasihatinya bahawa selayaknya datang dengan melalui malaikat Gabriel. 1

Perbualan Muhammad dengan jin(demon) juga direkodkan dalam surah yang lain, seperti Surah 46, Al-Ahqaf, 29-32:

29: "lihatlah, kami beralih kepada sekumpulan jin[diam-diam] mendengar bacaan quran; apabila mereka berdiri dikalangan ramai, mereka berkata '[dengan dengan senyap]' apabila bacaan habis, mereka beralih kepada manusia, untuk menegahkan dosa yang telah mereka lakukan. Behold, we turned towards the company of jinns [quietly] listening to the Koran; when they stood in thy presence thereof, they said 'Listen in silence!' when the (reading) was finished, they returned to their people, to warn [them of their sins].

30: mereka mengatakan, o orang kita! kami telah mendengar bahawa buku yang ditunjukkan oleh selepas Musa, menyatakan apa yang datang sebelumnya: ia menunjukkan [manusia] kearah kebenaran dan jalan lurus. They said, O our people! we have heard a Book revealed after Moses, confirming what came before it: It guides [men] to the truth and to straight path.

31: O orang kita, dengarlah engaku akan orang yang menjemputmu kepada Tuhan, percayalah kepadanya: Dia akan mengampunkan segala kesalahanmu, dan melepaskanmu daripada hukuman menyedihkan. O our people hearken to the one who invite [you] to God, and believe in him: He will forgive you your faults, and deliver you from a penalty grievous.

32: Andainya seorang tidak mahu mempercayai seorang yang menjemputmu kepada Tuhan, dia tidak boleh mengecewakan Tuhan[rancangan Tuhan didunia], dan tidak ada perlindung yang diberi disebalik Tuhan; orang seperti itu dalam mengamalkan kesalahan. If any does not hearken to the one who invites [us] to God, he cannot frustrate [God's plan] on earth, and no protectors can he have besides God; such men [wonders] in manifest errors.'"

Ini adalah penerimaan, dalam Quran, bahawa Muhammad mempunyai perhubungan sebenar dengan demon. Hal ini dipercayai berlaku apabila Muhammad kehilangan isteri pertamanya[Khadijah], bapa saudaranya, Abu Talib, yang telah lama melindunginya. Muhammad berusaha menjadi pelarian di Taif, perkampungan di sebuah perbukitan Makkah, namun penduduk disana tidak menerimanya, dan dia diusir ke gurun diamana jin berjumpa dengannya dan membincangkan Quran.


1 Lihat, Yusuf Ali.s Commentary No. 31-33.

Dalam surah kedua ini, berhadapan dengan acara yang sama dalam surah jin, pergi sejauhmana untuk menunjukkan bahawa jin, selepas mendengar Quran, mula mengistiharkan kepada mereka yang lain.

Dalam erti kata lain, demon menjadi bintang dalam misi Islam. Sokonganya terhadap Quran menunjukkan bahawa jin dengan Islam tidak dapat dipisahkan. Penerimaan seramai 73 penduduk Yatrib(Madinah) pagan terhadap Islam, sebelum sempat nabi Muhammad menjenak kaki ke sana, tidak dapat dipisahkan dengan aktiviti pelayanan yang dilakukan oleh "jin-jin" beriman tersebut. Sebagai pembisik mahir, jin membisik kepada penduduk, "lo! kami mendengar bahawa penyataan yang menarik dinyatakan,[contohnya, dalam Quran], jadi percayalah kamu" (Surah 46:31). Jelasnya, jin tersebut memainkan peranan penting dalam mengatur-corakkan Islam, dan kini mereka justeru memainkan peranan dalam perkembangannya. Jin tersebut adalah Muslim sejati!


ULASAN TENTANG ISLAM 7 PERCANGGAHAN DALAM QURAN

Bab 7

Percanggahan Dalam Quran


Bercanggahan dengan kepercayaan Muslim yang menuntut bahawa Quran adalah sempurna dan jauh dari percanggahan, Quran bukan hanya ikatan percanggahan, namun juga merupakan siri kekeliruan. Hanya beberapa ayat dapat menunjukkan kesilapan ini:

"barangsiapa yang mempercayai [Qur'an], dan barangsiapa yang mengikut Yahudi[Taurat], dan Kristian dan Sabian, barangsiapa yang percaya kepada Tuhan dan akhir zaman, dan berjalan dalam kebenaran akan menerima ganjarannya dari Tuhannya: Pada mereka akan tiada ketakutan, mahupun mereka akan meraung." (Surah 2:62).

Sekarang bacalah penyataan dalam "wahyu" pada Surah Al-Imran:

"jika seseorang menuruti agama selain daripada Islam[penyerahan kepada Tuhan] dia akan sama taraf dengan mereka yang hilang pemberian rohani"

"If anyone desires a religion other than Islam [Submission to God] he will be in the ranks of those who have lost all spiritual good" (Sura 3:85)

Quran jelasnya mengutuk hipokrit (Sura 4:138; 9:64-68) dan mengajarkan bahawa hipokrit akan mendiami peringkat terbawah api neraka (Sura 4:145). Seterusnya Allah mengarahkan Muhammad untuk menyerahkan manusia kepada Islam melalui telunjuk pedang, contohnya dalam jihad (lihat Sura 47:4; 2:191; 4:74-77) sementara dimana-mana menyatakan bahawa seharusnya tiada paksaan dalam beragama (Surah 2:256). Penyataan ini tidak dapat ditelusuri secara logik. Untuk menyalahi paksaan beragama akan menundukkan jihad adalah sebuah jalan hipokrit dan jelasnya merupakan percanggahan. Dalam surah 2:6-7, Muhammad berkata bahawa untuk memurtadkan seseorang dari agamanya tidak akan mencapai apapun kerana Allah telah membutakan hati mereka dan telinganya dan membutakan matanya. Ayat ini seperti sama ada peniruan bulat-bulat dari Alkitab yang juga menyatakan:

Pengkhotbah 9:3 Inilah yang celaka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari; nasib semua orang sama. Hati anak-anak manusia pun penuh dengan kejahatan, dan kebebalan ada dalam hati mereka seumur hidup, dan kemudian mereka menuju alam orang mati.

Roma 1:21 Sebab sekalipun mereka mengenal Tuhan, mereka tidak memuliakan Dia sebagai Tuhan atau mengucap syukur kepada-Nya. Sebaliknya pikiran mereka menjadi sia-sia dan hati mereka yang bodoh menjadi gelap. 1:24 Karena itu Tuhan menyerahkan mereka kepada keinginan hati mereka akan kecemaran, sehingga mereka saling mencemarkan tubuh mereka.

Saya ingin bertanya kepada anda, jika Yesus terlebih dahulu mengatakan sayalah "alfa dan omega", yang awal dan yang akhir, hanya akulah yang tahu jalannya" yang akan datang kemudian janganlah kamu percaya. Datang pula, seorang nabi yang kedua berkata dengan nada dan maksud yang sama mengatakan, "sayalah yang paling mengetahuinya, sayalah yang paling benar dan yang terakhir serta paling lengkap!". Saya tahu bahawa tentu anda akan memilih orang yang pertama kerana anda akan menghadapi "kemungkinan" tertinggal "bas" dan anda juga tidak meragui yang pertama kerana dia tidak menunjukkan dia salah mahupun menipu anda dan dia terlebih dahulu menunjukkan jalan yang pasti kepada anda, walhal yang kedua anda tentu belum tahu kepastiannya, hanya yang pasti dia juga menyatakan perkara yang sama.

Dalam kes ini saya perlukan anda menyiasat dari segi dinubuatkan, bernubuat, dan bermukjizat serta bukti yang sahih dan benar yang terlebih dahulu ditunjukkan kepada anda, saya terlebih dahulu mengatakan bahawa untuk menunggu bas kedua tentulah sebuah penantian, menyiksakan, lama, penuh ketidakpastian akan masanya, meletihkan hanya kerana anda tidak mahu bersama "bas" pertama dan mahu juga bas kedua padahal bas pertama tidak sesak pun. Saya katakan bahawa inilah metafora yang cuba digambarkan oleh ayat tersebut diatas.

Dalam Surat al-Ghashiya, Muhammad hanya diingatkan dengan peranannya sebagai pengingat atau warner dan bahawa mereka yang tidak percaya akan dihukum oleh Allah sendiri.

'Thou art not one to manage [men's] affairs. But if any turn away and reject God, God will punish him with a mighty punishment, for to us will be their return." (Sura 88:22-25).

Yang sangat bercanggah ialah ayat dalam perenggan yang lain sebagaimana yang dikatakan oleh nabi besar Islam bahawa Allah memberi arahan kepadanya untuk menyebarkan Islam menggunakan pedang. Dalam Surah 4:48, 116, kita berlajar penipuan ini
,1 (berhala) dosa tidak terampunkan, mahupun Abraham (Ibrahim), kawan Tuhan, dirujuk sebagai lemah kerana dosanya (see Sura 6:75-78).

Kuasa untuk membentuk dan menguasai hidup semestinya terletak pada kuasa Tuhan sendiri. Dia tidak boleh membenarkan malaikat atau nabi untuk mencipta hidupan atau nabi untuk mencipta hidup atau mereka juga menjadi Tuhan melainkan Dia sememangnya adalah Tuhan. Quran dengan itu, jelasnya dalam erti kata lain mengajarkan bahawa Yesus membentuk burung daripada tanah liat (Surah 3:49), dalam Alkitab Yesus dikatakan berkuasa mengampunkan dosa, Kisah Para Rasul 26:8 pula menyatakan, "Mengapa kamu menganggap mustahil, bahwa Allah membangkitkan orang mati?...seandainya Tuhan maha kuasa, dan maha tahu lebih daripada fikiran seorang manusia sepi seperti anda dan saya, sementara dalam erti kata lain, Quran yang sama mengajarkan bahawa Yesus hanya tidak lebih daripada seorang nabi. Saya tahu bahawa anda hanya akan mengatakan bahawa Yesus adalah nabi dan apakah nabi juga boleh mengampunkan dosa dan membangkitkan orang mati? melainkan dia juga bertindak sebagai Tuhan kalau benar maka anda tidak harus menafikan pengakuan anda bahawa Yesus adalah Tuhan yang muncul dalam rupa manusia suatu ketika melainkan anda adalah hipokrit.


Adalah asas bahaawa hanya Tuhan yang layak menerima pujian, Quran sebaliknya mengajarkan bahawa Iblis atau Setan diusir dari surga kerana menolak daripada menyembah Adam (Surah 2:34; 7:11-13; 38:72-77). Jangan kata Tuhan yang saya maksudkan adalah kedekut dan tidak mahu mereka menyembah yang lain, cukup untuk katakan bahawa jangan ada Tuhan lain selain Dia. "I am who I am", hanya satu yang harus dipuji. Daun yang mesti ada yang lebih besar dari itu, pokok besar mesti ada yang lebih besar dari itu, bintang besar pasti ada yang lebih besar daripada bintang, anda tentu tahu melalui Quran dan Alkitab bahawa setiap perbuatan ada sebab dan akibatnnya. Wain dilarang kepada seorang Muslim sementara masih di bumi nyata ini (Sura 5:92, 2:219) namun dijanjikan pula sungai wain di Aljana, iaitu surga Muslim (Sura 47:15; 76:6; 83:25).

Seorang Tuhan yang benar sama ada pemilik kepada kekeliruan mahupun percanggahan!. Kekeliruan ini diselitkan dengan cerita dongeng serta kesilapan, selebihnya mungkin menjelaskan bahawa mengapa sarjana Islam menolak analisis yang mendalam dijalankan terhadap Quran.

Dalam melihat kesemua ayat diatas, pertanyaan yang datang dalam minda anda seharusnya begini: "siapakah penulis Quran?" Muslims percaya bahawa Allah menghangtar malaikat Gabriel pada masa berbeza untuk mengajarkan Quran kepada Muhammad. Alasannya ialah bahawa Muhammad yang juga "pedagang", "ketua perang" yang sempurna adalah seorang buta huruf "ummie", semestinya tidak dapat menulis buku setakat Quran dengan sendiri. Pada ulasan ini, adalah perlu untuk anda mempertanyakan beberapa persoalan:

(1) dari universiti manakah Yesus dahulu?

(2) Nabi Noah (Nuhu), David (Dauda), Jonah (Yunus) dan sebagainya. Seorang sarjana dari akademi mana?

Buta hurup adalah sama ada kebodohan mahupun adakah ia keperluan seorang intelek yang hilang kepintarannya. Kelayakan pendidikan bukanlah bermaksud kredit sebagai ketidaklayakkan bagi Tuhan untuk memakainya. Tapi adalah mungkin untuk Muhammad sendiri buta huruf, sementara penasihatnya tidak semestinya demikian. Muhammad mempunyai beberapa pembantu yang berkebolehan dan penasihat agama seperti Zaid Ibn Thabit, seorang terpelajar yang kemudiannya mengetuai sidang penulisan yang telah mewujudkan Quran Edisi Uthman.

Sebelum Jihad diistiharkan terhadap mereka, penduduk Mekkah tidak menerima telunjuk "wahyu" Muhammad. Dalam banyak Surah, Quran sendiri mencatatkan penolakan terhadap Muhammad, bahawa dia mengembangkan Quran dengan bantuan orang lain:

"But the misbelievers say: Naught is this but a lie which he has forged, and others have helped him in it . . ." (Surah 25:4; lihat antara lain Surah 16:101, 103; 46:8).

Penduduk Makkah berada dalam tuduhan tersebut sehinggalah mereka ditenggelami oleh serangan pedang Islam. Tuduhan mereka bukanlah tanpa merit. Muhammad mempunyai banyak pembantu dalam urusan menulis. 1

Jelasnya, bahawa setiap kita mempercayai sendiri bahawa terdapatnya penipuan, penipuan ini pula telah wujud jauh lebih lama dan diakui dengan meluas, namun tidak terdapat penipuan dalam Alkitab. Kita boleh berkata bahawa penipuan Esau dilakukan oleh adiknya dan tiada kaitan dengan keselamatan, namun seorang yang buruk boleh jadi baik, seorang pendosa boleh bertobat. Tanpa mengira betapa penipunya sebuah agama maka ia diterima secara universal, sebaliknya Yesus mengatakan:

"Jawab Yesus: "Setiap tanaman yang tidak ditanam oleh Bapa-Ku yang di sorga akan dicabut dengan akar-akarnya; Every plant [religious system] that my heavenly father has not planted will be pulled up by the roots:" (Matthew 15:13).

Hal ini bermakna ia justeru merupakan alasan bagi kedatangan Yesus kali kedua. Dia akan muncul seperti burung helang untuk meruntuhkan agama yang salah dan sistem Setan, sebab tidak akan ada yang mampu bertahan bertanding dengan yang telah sedia, didirikan oleh Kristus sendiri:

"For other foundation can no man lay than that is laid, which is Jesus Christ. Now if any man build upon this foundation [of Jesus with] gold, silver, precious stones, wood, hay, stubble; Every man's work shall be made manifest: for the [last] day shall declare it, because it shall be revealed by fire; and the fire shall try every man's work of what sort it is" (1 Corinthians 3:11-13)

Lambat laun anda akan menyesal dalam api kekal melainkan anda bertobat selamanya daripada semua dosamu dan menerima Yesus dengan segenap hatimu dan meninggalkan agama jin.


1 Editor.s note: Suggesting that there are other gods besides Allah.

1 Other advisers were: Waraqa ibn Naufal (Khadija.s cousin). History has proved he was a Roman Catholic monk before pitching his tent with Muhammad as a religious adviser (cf. Yusuf Ali.s Comm. No. 32). Abdullah ibn Salam, a learned Jewish rabbi before joining Muhammad. Others are Uthman Ibn Huwairith; Abu Faqaihah; a Greek renamed Abu Takbiha etc. (See Ibn Hisham, Siratu.r Rasul Vol.

1, p. 184; cf.. The Mizanul Haqq, Part 3, pp. 271, 272.).