Wednesday, September 3, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM BAB 3 SALIB DALAM ISLAM

Bab 3

Salib dalam Islam

Kematian dan kebangkitan Yesus merupakan isu lain yang menimbulkan kontroversi dalam Islam. Alkitab secara jelas mengajar bahawa Tuhan, dalam kasih, memberikan AnakNya yang tunggal diatas kayu salib di Calvary demi dosa kita dan membangkitkanNya semula pada hari ketiga kerana pengadilan kita. Namun, Quran mengatakan sebelah “tidak” dan sebelah “ya” dan ini telah menjerumuskan orang Muslim dalam Kekaburan. Dalam usaha menghadapi kesamaran Quran terhadap isu ini, terdapat sesetengah sarjana Islam yang cuba melampirkan kesilapan Alkitab. Sebelah”ya” dan sebelah”tidak,” dalam erti kata bahawa terdapatnya pembahagian dalam Surat al-Imran, 55:

Behold! God said: O Jesus! I will take thee to Myself and clear thee [of the falsehoods] of those who blaspheme; I will make those who follow thee superior to those who reject faith, to the day of resurrection: then shall ye all return to me and I will judge between you of the matters wherein ye dispute.”

“Lihatlah, Tuhan berkata: O Isa! Aku akan mengambil engkau untukKu dan membersihkan engkau [dari kesalahanmu) daripada mereka yang najis; Aku akan membuatkan orang yang mengikutimu lebih berkuasa daripada mereka yang menolak kepercayaan, pada hari kebangkitan: dan semuanya akan kembali kepadaKu dan Aku akan mengadili diantara kamu perkara yang dipertikaikan.”

Ayat Arab yang berbunyai “inni-mutawaffeeka” diterjemahkan sebagai “Aku akan mengambil engkau” merupakan pangkal kontroversi dikalangan sarjana.1 Yang lain pula mengatakan ayat tersebut bermaaksud, Tuhan, “mengambil engkau” daripada perkataan, tetapi bukan melalui kematian.2 Pihak lain mengatakan bahawa Tuhan menyebabkan Yesus mati tiga jam dan kemudiannya membangkitkanNya.3 Muhammad Ibn Ishaq mengatakan, dia mati tujuh jam, dan kemudian Tuhan membangkitkannya untuk hidup dan mengangkatkannya ke surga. Dr. Anis Shorrosh mengatakan:4

“Sebagai orang Arab, saya tidak pernah tahu bahawa terdapat maksud lain selain kematian bagi hujah ini, contohnya, ‘inni-mutawaffeeka’, didalam atau diluar Quran.”




1 Al-Muthana says he was told so by Ishaq who in turn heard it from Abd-Allah Ibn Jafar and Al-Rabia

2Ali Ibn Suhail from Domra Ibn Rabia from Ibn Shuthab from Matar Waraq

3 Ibn Hamid quoting Salima and Ibn Ishaq and Wahab Ibn Munabih


Lebih memarakkan lagi kontroversi ialah ayat dalam Surah 4, An-nisa, 157:

“bahawa mereka mengatakan [dengan bercakap besar], ‘kami membunuh Yesus Kristus iaitu anak Mary, Pengikut Tuhan;’ Tetapi mereka bukan membunuhnya, mahupun menyalibkannya, namun telah jelas dikalangan mereka, dan sesiapa yang berbeza dikalangan mereka akan penuh kekhuatiran, dengan tiada[kepastian] pengetahuan, tapi hanya meneka untuk mengikuti, bahawa pasti mereka membunuhnya atau tidak.”

Surah ini telah menjadi kepercayaan yang paling tajam dalam minda orang Muslim bahawa Allah menangkap seorang untuk menggantikan Yesus sebaliknya Yesus diangkat ke Surga. Orang Muslim percaya bahawa dunia ditipu untuk mempercayai bahawa Yesus dalam disalibkan. Ketua penuduh di sini ialah Allah sendiri. Barangsiapa yang mahir untuk mengetengahkah cerita ini bakal melakukan kerja terbaik bagi Islam, namun bukan hanya melalui seorang. Beliau asasnya gagal dalam menunjukkan pertukaran Yesus, dan hanya meninggalkan ruang dalam penuh kekhuatiran dan kontroversi. Muslim seperti menganggap lebih selesa untuk memilih Yudas Iskariot hanya kerana dia merupakan pengkhianat Yesus. Sedihnya bukanlah seperti diharapkan, Yudas selepas mengkhianat Yesus, diselubungi kesalahan dan kelemaahannya dan telah membunuh diri (Matthew 27:3-5). Dengan itu, Muslim seperti berenang dan kemudiannya tenggelam(melainkan mereka bertobat) dalam lautan dilemma dimana Allah dan Quran membenam mereka.

Dengan adanya kesamaran dalam ayat yang dinyatakan dalam Surah 4:157, kebanyakan sarjana nampaknya sibuk menguji dengan lebih “sesuai” teori. Salah satu daripadanya ialah sofis yang aggresif seperti, Ahmed Deedat. Dalam penyataannya yang bertajuk Kebangkitan atau sedar semula “resuscitation”?, Deedat mengunjurkan “teori jatuh pengsan” sebagai teori bahawa di kayu salib Yesus berada di kayu salib setengah hidup setengah mati dan dijumpai kemudian di rumah perkuburan.1 Pengulangan penafian kematian Yesus diatas kayu salib dalam surah 4:157 tidak hanya memdedahkan penipuan Allah, tapi juga memdedahkan penafian tradisi nabi-nabi. Semestinya, Tuhan sebenar menunjukkan kejayaan Meias(Yesus) melawan Saitan melalui kematiannya apabila Dia berjanji di taman Eden (Genesis 3:15). Nabi Yesaya menubuatkan bahawa Dia(Yesus) akan dilahirkan oleh seorang dara (Isaiah 7:14) dan juga penebusanNya pada hari kematian (Isaiah 53:5-9). Nabi Daud, yang dikatakan Muslim sebagai Anabiya Dauda, juga menubuatkan kematian Yesus (Psalm 16:10), iaitu nubuat yang digenapi dalam ayat Acts 13:32-35.

Jika anda seorang yang skeptikal bahawa terjadinya penggenapan nubuatan, semestinya anda pertimbangkan satu daripadanya akan terpenuhi pada kedatangan kedua kali Yesus nanti; “12:10 "Aku akan mencurahkan roh pengasihan dan roh permohonan atas keluarga Daud dan atas penduduk Yerusalem, dan mereka akan memandang kepada dia yang telah mereka tikam, dan akan meratapi dia seperti orang meratapi anak tunggal, dan akan menangisi dia dengan pedih seperti orang menangisi anak sulung” (Zech 12:10; digenapi dalam. Rev. 1:7).

4 Islam Revealed: A Christian Arab View of Islam, p. 97

Seorang Allah yang tidak tahu perkara ini semestinya bukan seperti yang anda harapkan walaupun dia menuntut sebagai tuhan. Sebagaimana yang kita lihat dalam Surat al-Maryam, 15:

“Damai menyertainya [merujuk kepada Yohanes] pada hari dilahirkan, pada hari kematiannya dan pada hari dia dibangkitkan semula[lagi]!”

Dalam ayat 33 pada surah yang sama;

“Damai sejahtera dalamku[Yesus] pada hari aku dilahirkan, pada hari kematianku, dan pada hari aku dibangkitkan lagi untuk hidup semula.”

Tidak terdapat persetujuan dalam fakta bahawa Muslim percaya bahawa rasul Yohanes (Yahaya) dilahirkan dan mati berdasarkan ayat pertama. Mengapa tidak seharusnya percaya bahawa Yesus adalah penyelamat berdasarkan ayat yang kedua?

Memandangkan susunan kedua ayat tersebut adalah sama dan maknanya dari segi praktikal adalah sama. Konteks dalam ayat kedua hanya boleh bermaksudkan satu perkara.

Yusuf Ali sepertinya mengetahui fakta ini. 1 Dalam membandingkan Surah 19:15 dengan Surah 19:33 sehingga dapat mengatakan bahawa:

“Kristus bukanlah disalibkan (Surah 4:157)namun mereka yang mempercayai bahawa Yesus tidak demikian haruslah mengerti ayat tersebut [contohnya, ayat 33 pada Surat al-Maryam)”.

Banyak yang tidak mahu meletakkan pada sandaran bahawa Tuhan tidak membenarkan orang pilihanNya sebagai nabi seperti Yesus dibunuh oleh tangan manusia yang lemah. Alasan sebegini ditunggangi oleh Quran sendiri yang mengatakan:

Mereka(juga) mengatakan:

“Tuhan berjanji kepada kita agar jangan percaya seorang nabi melainkan dia menunjukkan pengorbanan diselubungi api[dari surga]. Berkata:

‘telah datang kepadamu nabi yang kusuruh, dengan petanda yang jelas”, dan juga para pembaca, tidak seharusnya membenarkan musuh untuk merompak engkau bagi keselamatan dan kemenangan melalui kebangkitan Yesus.

Sebagai jawapan bagi dosamu, kamu mengakui Tuhan terhadap hutang yang tidak dapat dibayar olehmu. Kekudusannya memerlukan keadilan, dan keadilan semestinya memerlukan hukuman bagi setiap kesalahan.

Tapi Dia juga adalah Tuhan yang mengasihi. Dalam kasihNya Dia menawarkan belas kasihan. Namun seandainya Dia menyapu dosa kita(sebagaimana yang kebanyakan anda fikir), dapatan kasihNya juga akan bertemu, tetapi bagaimana pula dengan kekudusan dan keadilan? Saudaraku, ia semestinya sebagai asas demi pengampunan. Salib melambangkan keadilan. Yesus Kristus mati untuk membayar dosamu dalam hutangmu padaNya. Tuhan dalam Alkitab tahu sebagaimana sekiranya Dia meninggalkan manusia bersendirian sudah semestinya manusia terseret ke neraka, kerana tiada seorang pun yang akan memenuhi kebenaran Tuhan yang terlampau kudus. Oleh kerana itu, dalam kasih, datang dalam manusia bernama Yesus. Dia datang hanya untuk menyelamatkan kita.

“5:8 Akan tetapi Tuhan menunjukkan kasih-Nya kepada kita, oleh karena Kristus telah mati untuk kita, ketika kita masih berdosa “ 5:8 But God commendeth his love toward us, in that, while we were yet sinners, Christ died for us. ” (Romans 5:7).

Sambungan ...tunggu esok!


BUKU: SEBUAH ULASAN TENTANG ISLAM

SEBUAH ULASAN

TENTANG ISLAM

Truth can never be told so as to be understood
and not be believed..”
WILLIAM BLAKE


OLEH M. Ali

Edisi AMERIKA Ke-2

Hak Cipta©1999
Hak Cipta Terpelihara. Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian artikel, ilustrasi dan isi kandungan buku ini dalam apa jua bentuk dan dengan apa cara sekalipun, sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat keizinan daripada Fish House Publishing.

NOTA


Terjemahan ini dilakukan secara terus ke bahasa Malaysia dengan mendapat kebenaran daripada Fish House Publishing. Kebanyakan kutipan Alkitab diambil daripada bahasa Indonesia(LAI) New International Version(NIV) dan King James Version(KJV). Rujukan bagi Al-Quran dirujuk terus dari terjemahan dan Komentari A. Yusuf Ali. Walaubagaimanapun hanya untuk kemudahan pembaca maka penulis menerjemahkan beberapa ayat ke dalam bahasa Melayu. Sementara perkataan Tuhan dengan Allah dibezakan oleh penulis menurut konteks sebenarnya. Mohon maaf jika penulis tersilap semasa melakukan terjemahan dan lebih digalakkan bagi anda merujuk sumber Al-Quran sendiri. Penulis merupakan bekas seorang Muslim yang dielamatkan oleh Tuhan pada 1985. Sejak itu Tuhan meletakkan beban dalam hatinya untuk menginjili orang Muslim. Dia melakukan ini sebagai perkongsian terus, menulis pelbagai siri buku, dan kesusasteraan terutama dalam memandu pengikut Kristus dalam memenangi saudara Muslim. Beliau boleh dihu bungi terus melalui penerbit.

ISBN 0-9628139-7-4
F I S H HOUS E P U B L I SHI N G
P. O. Box 453, Fort Myers, FL 33902, USA
Printed in the United States of America

Senarai Kandungan

Pengenalan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Bab 1 Islam dan Kelahiran Kristus . . . . . . . . . 4
Bab 2 Alkitab dan Kelahiran Kristus . . . . . . . 5
Bab 3 Salib dalam Islam . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Bab 4 Sejarah Teks Al-Quran . . . . . . . . . . 12
Bab 5 Al-Quran dan Alkitab dalam fakta sejarah . . . . . 15
Bab 6 Islam dan Dongeng . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Bab 7 Percanggahan Dalam Al-Quran . . . . . . . . . . 20
Bab 8 Ayat Setan Dalam Al-Quran ? . . . . . . . . . . 24
Bab 9 Islam & Christianity on Idolatry . . . . . . . 28
Bab 10 Siapakah Allah? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Bab 11 Islam & Status Wanita. . . . . . . . . 42
Bab 12 Hidupan Moral Nabi Muhammad . . . . . . 54
Bab 13 Jihad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Bab 14 Islam dan Konflik Timur Tengah . . . . . . 66
Bab 15 Kristian, dan Kelahiran Islam & Jihad . . . 70
Bab 16 Pengalaman Rakyat Nigeria . . . . . . . . . . . . . 77
Bab 17 Jihad & Muslim Moden . . . . . . . . . . . . 82
Bab 18 Aljana, Versi Surga bagi Islam . . . 87
Bab 19 Muhammad atau Yesus untuk Keselamatan . . 90
Bab 20 Neraka Menurut Islam . . . . . . . . . . . . 94
Bab 21 Islam & Kedatangan Yesus yang Kedua . . . . . . 96
Bab 22 Perkataan Terakhir Kepada orang Islam . . . . . . 98
Bab 23 Perkataan Terakhir Kepada orang Kristian. . . . . 99
Bibliografi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102




Pengenalan

Islam merupakan salah satu daripada agama yang sangat cepat berkembang di dunia. Sekitar 1.2 bilion manusia yang mengaku beriman dalamnya. Disebalik lajunya berkembang, Islam seperti hanya satu agama di dunia yang memberi cabaran kepada Kristian secara umum.
Islam menentang hujah dalam Kristian seperti kelahiran Kristus, Tuhan ada bapa, dan kematian Yesus. Disebabkan oleh percanggahan doktrin, kehendak untuk melihat Islam adalah kritikal bagi mereka yang dahagakan kenyataan. Ajaran dalam nama Kristus mengetengahkan benarnya atau kesilapan sesebuah agama. Tanpa Kristus, kesemua agama adalah semestinya benar. Justeru, sebagai permulaan kami ingin melihat Islam, berdasarkan ajarannya dalam Kristus dan doktrin Alkitabiah yang lain. Kita mesti menghadapi isu yang akan diutarakan dalam buku ini seperempat sebagaimana ianya mendatangkan kesan terhadap jiwa, mahupun Kristian atau Muslim.
Oleh itu, kami menuntut, dalam nama Tuhan, untuk membuka-hati dan bersabar apabila mengembara dalam ruangan mukasurat tertulis dalam buku ini. Buku ini bukanlah ditulis atas persetujuan(memandangkan kebanyakan yang telah ditulis dahulu tanpa mendapat jawapan positif), namun ianya penting untuk mencabar anda kearah hidup yang sejati. Jika sekiranya anda adalah yang tertutup hati bagi membaca kebenaran, buku ini hanya sedikit atau tidak akan membantu anda(anda ingin doa tertentu untuk pembebasan). Saya percaya bahawa apa-apa polemik, walau sebagaimana logiknya dilihat, tidak akan berguna kepada seseorang sebelum hari pengadilan Tuhan pada akhir Zaman.
Kebenaran suatu ketika akan mencecah kepanasan dan menyakitkan. Jika anda menjumpai apa-apa penyataan dalam buku ini, harap mohon diberi maksud bukan seperti itu. Sebagai cara menghormati, melalui buku ini saya menggunakan terjemahan Quran yang diterima oleh semua orang Islam(Yusuf Ali) dan Hadis yang diiktiraf. Dengan rasa rendah hati, dan bersifat terbuka dan berdoa bagi memahami kehendak Tuhan, kami menasihatkan anda berdoa dengan tulus-dalam apa juga bahasa-bahawa Tuhan harus menunjukkan kepada kamu kebenaran dalam buku ini, mahupun kepalsuan(jika ada), dan anda akan pasti akan bantuannya, jika anda berdoa kepadanya dengan tulus ikhlas.



Bab 1

Islam dan Kelahiran Kristus

Mengaku bapa kepada Tuhan adalah ditentang oleh Allah dalam Quran. Oleh itu, ianya dikatakan sebagai mengkufuri Allah. Hal ini telah menjadi alasan bagi Muslim mempercayai bahawa Alkitab telah diubahsuai. Terdapat pendapat mengatakan bahawa Yesus tidak pernah menyebut dirinya dengan apa-apa tajuk Anak.[1]
Tajuk ini menjadi sangat menjijikkan bagi Allah dan sehingga sanggup menyumpah seperti dalam surah Quran yang berikut:
“ . . .Orang Kristian menyebut Kristus adalah anak Tuhan. Iaitu dikatakan melalui mulut mereka. [dalam hal ini] mereka meniru kata-kata orang yang tidak percaya. Tuhan semestinya menyumpah mereka. .” (Surat at-taubah, 30).[Maaf, kerana bukan kehendak penulis menterjemahkan Quran dari teks Yusuf Ali, melainkan mempermudahkan anda]
Jika Allah sebenarnya ialah Rahman Rahim (i.e. the suka beramal, seorang mengasihani) mengapakah tidak dikehendaki “menghujat” orang Kristian untuk bertaubat? mengepakah semestinya menunggu sumpah? Dalam Alkitab, Tuhan harus berinteraksi dengan Satan sehingga masa yang ditentukan. Mengapakan tidak, Allah perlu mengambilberat seorang Kristian? Dalam soal ini, seorang diharuskan bertanya: siapakah Allah sehinggalah telah menyumpah orang yang percaya bahawa Yesus adalah anak Tuhan? Adakah ianya Tuhan yang sama bercakap seperti dalam Alkitab? Jika Alkitab dan Quran adalah sama pemiliknya, adakah ia akan mengatakan sesuatu yang sama? jika sama seharusnya sebuah firman dinilai berdasarkan kriteria dinubuat, bernubuat dan bermukjizat[dan yang berkaitan jika perlu].


1 Historic Note: In Jerusalem, on the ancient temple mount of God most Holy, Abd al-Malik ibn Marwan, in 688 AD, built the Dome of the Rock as a memorial to Muhammad. The Dome was erected just 300 feet south of where the Solomonic Temple once stood, and only a few hundred yards from where Jesus was crucified. Within the Dome is a prominent inscription in Arabic that reads: .God forbid that He should have a Son..