Wednesday, September 3, 2008

BUKU: SEBUAH ULASAN TENTANG ISLAM

SEBUAH ULASAN

TENTANG ISLAM

Truth can never be told so as to be understood
and not be believed..”
WILLIAM BLAKE


OLEH M. Ali

Edisi AMERIKA Ke-2

Hak Cipta©1999
Hak Cipta Terpelihara. Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian artikel, ilustrasi dan isi kandungan buku ini dalam apa jua bentuk dan dengan apa cara sekalipun, sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat keizinan daripada Fish House Publishing.

NOTA


Terjemahan ini dilakukan secara terus ke bahasa Malaysia dengan mendapat kebenaran daripada Fish House Publishing. Kebanyakan kutipan Alkitab diambil daripada bahasa Indonesia(LAI) New International Version(NIV) dan King James Version(KJV). Rujukan bagi Al-Quran dirujuk terus dari terjemahan dan Komentari A. Yusuf Ali. Walaubagaimanapun hanya untuk kemudahan pembaca maka penulis menerjemahkan beberapa ayat ke dalam bahasa Melayu. Sementara perkataan Tuhan dengan Allah dibezakan oleh penulis menurut konteks sebenarnya. Mohon maaf jika penulis tersilap semasa melakukan terjemahan dan lebih digalakkan bagi anda merujuk sumber Al-Quran sendiri. Penulis merupakan bekas seorang Muslim yang dielamatkan oleh Tuhan pada 1985. Sejak itu Tuhan meletakkan beban dalam hatinya untuk menginjili orang Muslim. Dia melakukan ini sebagai perkongsian terus, menulis pelbagai siri buku, dan kesusasteraan terutama dalam memandu pengikut Kristus dalam memenangi saudara Muslim. Beliau boleh dihu bungi terus melalui penerbit.

ISBN 0-9628139-7-4
F I S H HOUS E P U B L I SHI N G
P. O. Box 453, Fort Myers, FL 33902, USA
Printed in the United States of America

Senarai Kandungan

Pengenalan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Bab 1 Islam dan Kelahiran Kristus . . . . . . . . . 4
Bab 2 Alkitab dan Kelahiran Kristus . . . . . . . 5
Bab 3 Salib dalam Islam . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Bab 4 Sejarah Teks Al-Quran . . . . . . . . . . 12
Bab 5 Al-Quran dan Alkitab dalam fakta sejarah . . . . . 15
Bab 6 Islam dan Dongeng . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Bab 7 Percanggahan Dalam Al-Quran . . . . . . . . . . 20
Bab 8 Ayat Setan Dalam Al-Quran ? . . . . . . . . . . 24
Bab 9 Islam & Christianity on Idolatry . . . . . . . 28
Bab 10 Siapakah Allah? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Bab 11 Islam & Status Wanita. . . . . . . . . 42
Bab 12 Hidupan Moral Nabi Muhammad . . . . . . 54
Bab 13 Jihad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Bab 14 Islam dan Konflik Timur Tengah . . . . . . 66
Bab 15 Kristian, dan Kelahiran Islam & Jihad . . . 70
Bab 16 Pengalaman Rakyat Nigeria . . . . . . . . . . . . . 77
Bab 17 Jihad & Muslim Moden . . . . . . . . . . . . 82
Bab 18 Aljana, Versi Surga bagi Islam . . . 87
Bab 19 Muhammad atau Yesus untuk Keselamatan . . 90
Bab 20 Neraka Menurut Islam . . . . . . . . . . . . 94
Bab 21 Islam & Kedatangan Yesus yang Kedua . . . . . . 96
Bab 22 Perkataan Terakhir Kepada orang Islam . . . . . . 98
Bab 23 Perkataan Terakhir Kepada orang Kristian. . . . . 99
Bibliografi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102




Pengenalan

Islam merupakan salah satu daripada agama yang sangat cepat berkembang di dunia. Sekitar 1.2 bilion manusia yang mengaku beriman dalamnya. Disebalik lajunya berkembang, Islam seperti hanya satu agama di dunia yang memberi cabaran kepada Kristian secara umum.
Islam menentang hujah dalam Kristian seperti kelahiran Kristus, Tuhan ada bapa, dan kematian Yesus. Disebabkan oleh percanggahan doktrin, kehendak untuk melihat Islam adalah kritikal bagi mereka yang dahagakan kenyataan. Ajaran dalam nama Kristus mengetengahkan benarnya atau kesilapan sesebuah agama. Tanpa Kristus, kesemua agama adalah semestinya benar. Justeru, sebagai permulaan kami ingin melihat Islam, berdasarkan ajarannya dalam Kristus dan doktrin Alkitabiah yang lain. Kita mesti menghadapi isu yang akan diutarakan dalam buku ini seperempat sebagaimana ianya mendatangkan kesan terhadap jiwa, mahupun Kristian atau Muslim.
Oleh itu, kami menuntut, dalam nama Tuhan, untuk membuka-hati dan bersabar apabila mengembara dalam ruangan mukasurat tertulis dalam buku ini. Buku ini bukanlah ditulis atas persetujuan(memandangkan kebanyakan yang telah ditulis dahulu tanpa mendapat jawapan positif), namun ianya penting untuk mencabar anda kearah hidup yang sejati. Jika sekiranya anda adalah yang tertutup hati bagi membaca kebenaran, buku ini hanya sedikit atau tidak akan membantu anda(anda ingin doa tertentu untuk pembebasan). Saya percaya bahawa apa-apa polemik, walau sebagaimana logiknya dilihat, tidak akan berguna kepada seseorang sebelum hari pengadilan Tuhan pada akhir Zaman.
Kebenaran suatu ketika akan mencecah kepanasan dan menyakitkan. Jika anda menjumpai apa-apa penyataan dalam buku ini, harap mohon diberi maksud bukan seperti itu. Sebagai cara menghormati, melalui buku ini saya menggunakan terjemahan Quran yang diterima oleh semua orang Islam(Yusuf Ali) dan Hadis yang diiktiraf. Dengan rasa rendah hati, dan bersifat terbuka dan berdoa bagi memahami kehendak Tuhan, kami menasihatkan anda berdoa dengan tulus-dalam apa juga bahasa-bahawa Tuhan harus menunjukkan kepada kamu kebenaran dalam buku ini, mahupun kepalsuan(jika ada), dan anda akan pasti akan bantuannya, jika anda berdoa kepadanya dengan tulus ikhlas.



Bab 1

Islam dan Kelahiran Kristus

Mengaku bapa kepada Tuhan adalah ditentang oleh Allah dalam Quran. Oleh itu, ianya dikatakan sebagai mengkufuri Allah. Hal ini telah menjadi alasan bagi Muslim mempercayai bahawa Alkitab telah diubahsuai. Terdapat pendapat mengatakan bahawa Yesus tidak pernah menyebut dirinya dengan apa-apa tajuk Anak.[1]
Tajuk ini menjadi sangat menjijikkan bagi Allah dan sehingga sanggup menyumpah seperti dalam surah Quran yang berikut:
“ . . .Orang Kristian menyebut Kristus adalah anak Tuhan. Iaitu dikatakan melalui mulut mereka. [dalam hal ini] mereka meniru kata-kata orang yang tidak percaya. Tuhan semestinya menyumpah mereka. .” (Surat at-taubah, 30).[Maaf, kerana bukan kehendak penulis menterjemahkan Quran dari teks Yusuf Ali, melainkan mempermudahkan anda]
Jika Allah sebenarnya ialah Rahman Rahim (i.e. the suka beramal, seorang mengasihani) mengapakah tidak dikehendaki “menghujat” orang Kristian untuk bertaubat? mengepakah semestinya menunggu sumpah? Dalam Alkitab, Tuhan harus berinteraksi dengan Satan sehingga masa yang ditentukan. Mengapakan tidak, Allah perlu mengambilberat seorang Kristian? Dalam soal ini, seorang diharuskan bertanya: siapakah Allah sehinggalah telah menyumpah orang yang percaya bahawa Yesus adalah anak Tuhan? Adakah ianya Tuhan yang sama bercakap seperti dalam Alkitab? Jika Alkitab dan Quran adalah sama pemiliknya, adakah ia akan mengatakan sesuatu yang sama? jika sama seharusnya sebuah firman dinilai berdasarkan kriteria dinubuat, bernubuat dan bermukjizat[dan yang berkaitan jika perlu].


1 Historic Note: In Jerusalem, on the ancient temple mount of God most Holy, Abd al-Malik ibn Marwan, in 688 AD, built the Dome of the Rock as a memorial to Muhammad. The Dome was erected just 300 feet south of where the Solomonic Temple once stood, and only a few hundred yards from where Jesus was crucified. Within the Dome is a prominent inscription in Arabic that reads: .God forbid that He should have a Son..

No comments: