Wednesday, September 3, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM BAB 3 SALIB DALAM ISLAM

Bab 3

Salib dalam Islam

Kematian dan kebangkitan Yesus merupakan isu lain yang menimbulkan kontroversi dalam Islam. Alkitab secara jelas mengajar bahawa Tuhan, dalam kasih, memberikan AnakNya yang tunggal diatas kayu salib di Calvary demi dosa kita dan membangkitkanNya semula pada hari ketiga kerana pengadilan kita. Namun, Quran mengatakan sebelah “tidak” dan sebelah “ya” dan ini telah menjerumuskan orang Muslim dalam Kekaburan. Dalam usaha menghadapi kesamaran Quran terhadap isu ini, terdapat sesetengah sarjana Islam yang cuba melampirkan kesilapan Alkitab. Sebelah”ya” dan sebelah”tidak,” dalam erti kata bahawa terdapatnya pembahagian dalam Surat al-Imran, 55:

Behold! God said: O Jesus! I will take thee to Myself and clear thee [of the falsehoods] of those who blaspheme; I will make those who follow thee superior to those who reject faith, to the day of resurrection: then shall ye all return to me and I will judge between you of the matters wherein ye dispute.”

“Lihatlah, Tuhan berkata: O Isa! Aku akan mengambil engkau untukKu dan membersihkan engkau [dari kesalahanmu) daripada mereka yang najis; Aku akan membuatkan orang yang mengikutimu lebih berkuasa daripada mereka yang menolak kepercayaan, pada hari kebangkitan: dan semuanya akan kembali kepadaKu dan Aku akan mengadili diantara kamu perkara yang dipertikaikan.”

Ayat Arab yang berbunyai “inni-mutawaffeeka” diterjemahkan sebagai “Aku akan mengambil engkau” merupakan pangkal kontroversi dikalangan sarjana.1 Yang lain pula mengatakan ayat tersebut bermaaksud, Tuhan, “mengambil engkau” daripada perkataan, tetapi bukan melalui kematian.2 Pihak lain mengatakan bahawa Tuhan menyebabkan Yesus mati tiga jam dan kemudiannya membangkitkanNya.3 Muhammad Ibn Ishaq mengatakan, dia mati tujuh jam, dan kemudian Tuhan membangkitkannya untuk hidup dan mengangkatkannya ke surga. Dr. Anis Shorrosh mengatakan:4

“Sebagai orang Arab, saya tidak pernah tahu bahawa terdapat maksud lain selain kematian bagi hujah ini, contohnya, ‘inni-mutawaffeeka’, didalam atau diluar Quran.”




1 Al-Muthana says he was told so by Ishaq who in turn heard it from Abd-Allah Ibn Jafar and Al-Rabia

2Ali Ibn Suhail from Domra Ibn Rabia from Ibn Shuthab from Matar Waraq

3 Ibn Hamid quoting Salima and Ibn Ishaq and Wahab Ibn Munabih


Lebih memarakkan lagi kontroversi ialah ayat dalam Surah 4, An-nisa, 157:

“bahawa mereka mengatakan [dengan bercakap besar], ‘kami membunuh Yesus Kristus iaitu anak Mary, Pengikut Tuhan;’ Tetapi mereka bukan membunuhnya, mahupun menyalibkannya, namun telah jelas dikalangan mereka, dan sesiapa yang berbeza dikalangan mereka akan penuh kekhuatiran, dengan tiada[kepastian] pengetahuan, tapi hanya meneka untuk mengikuti, bahawa pasti mereka membunuhnya atau tidak.”

Surah ini telah menjadi kepercayaan yang paling tajam dalam minda orang Muslim bahawa Allah menangkap seorang untuk menggantikan Yesus sebaliknya Yesus diangkat ke Surga. Orang Muslim percaya bahawa dunia ditipu untuk mempercayai bahawa Yesus dalam disalibkan. Ketua penuduh di sini ialah Allah sendiri. Barangsiapa yang mahir untuk mengetengahkah cerita ini bakal melakukan kerja terbaik bagi Islam, namun bukan hanya melalui seorang. Beliau asasnya gagal dalam menunjukkan pertukaran Yesus, dan hanya meninggalkan ruang dalam penuh kekhuatiran dan kontroversi. Muslim seperti menganggap lebih selesa untuk memilih Yudas Iskariot hanya kerana dia merupakan pengkhianat Yesus. Sedihnya bukanlah seperti diharapkan, Yudas selepas mengkhianat Yesus, diselubungi kesalahan dan kelemaahannya dan telah membunuh diri (Matthew 27:3-5). Dengan itu, Muslim seperti berenang dan kemudiannya tenggelam(melainkan mereka bertobat) dalam lautan dilemma dimana Allah dan Quran membenam mereka.

Dengan adanya kesamaran dalam ayat yang dinyatakan dalam Surah 4:157, kebanyakan sarjana nampaknya sibuk menguji dengan lebih “sesuai” teori. Salah satu daripadanya ialah sofis yang aggresif seperti, Ahmed Deedat. Dalam penyataannya yang bertajuk Kebangkitan atau sedar semula “resuscitation”?, Deedat mengunjurkan “teori jatuh pengsan” sebagai teori bahawa di kayu salib Yesus berada di kayu salib setengah hidup setengah mati dan dijumpai kemudian di rumah perkuburan.1 Pengulangan penafian kematian Yesus diatas kayu salib dalam surah 4:157 tidak hanya memdedahkan penipuan Allah, tapi juga memdedahkan penafian tradisi nabi-nabi. Semestinya, Tuhan sebenar menunjukkan kejayaan Meias(Yesus) melawan Saitan melalui kematiannya apabila Dia berjanji di taman Eden (Genesis 3:15). Nabi Yesaya menubuatkan bahawa Dia(Yesus) akan dilahirkan oleh seorang dara (Isaiah 7:14) dan juga penebusanNya pada hari kematian (Isaiah 53:5-9). Nabi Daud, yang dikatakan Muslim sebagai Anabiya Dauda, juga menubuatkan kematian Yesus (Psalm 16:10), iaitu nubuat yang digenapi dalam ayat Acts 13:32-35.

Jika anda seorang yang skeptikal bahawa terjadinya penggenapan nubuatan, semestinya anda pertimbangkan satu daripadanya akan terpenuhi pada kedatangan kedua kali Yesus nanti; “12:10 "Aku akan mencurahkan roh pengasihan dan roh permohonan atas keluarga Daud dan atas penduduk Yerusalem, dan mereka akan memandang kepada dia yang telah mereka tikam, dan akan meratapi dia seperti orang meratapi anak tunggal, dan akan menangisi dia dengan pedih seperti orang menangisi anak sulung” (Zech 12:10; digenapi dalam. Rev. 1:7).

4 Islam Revealed: A Christian Arab View of Islam, p. 97

Seorang Allah yang tidak tahu perkara ini semestinya bukan seperti yang anda harapkan walaupun dia menuntut sebagai tuhan. Sebagaimana yang kita lihat dalam Surat al-Maryam, 15:

“Damai menyertainya [merujuk kepada Yohanes] pada hari dilahirkan, pada hari kematiannya dan pada hari dia dibangkitkan semula[lagi]!”

Dalam ayat 33 pada surah yang sama;

“Damai sejahtera dalamku[Yesus] pada hari aku dilahirkan, pada hari kematianku, dan pada hari aku dibangkitkan lagi untuk hidup semula.”

Tidak terdapat persetujuan dalam fakta bahawa Muslim percaya bahawa rasul Yohanes (Yahaya) dilahirkan dan mati berdasarkan ayat pertama. Mengapa tidak seharusnya percaya bahawa Yesus adalah penyelamat berdasarkan ayat yang kedua?

Memandangkan susunan kedua ayat tersebut adalah sama dan maknanya dari segi praktikal adalah sama. Konteks dalam ayat kedua hanya boleh bermaksudkan satu perkara.

Yusuf Ali sepertinya mengetahui fakta ini. 1 Dalam membandingkan Surah 19:15 dengan Surah 19:33 sehingga dapat mengatakan bahawa:

“Kristus bukanlah disalibkan (Surah 4:157)namun mereka yang mempercayai bahawa Yesus tidak demikian haruslah mengerti ayat tersebut [contohnya, ayat 33 pada Surat al-Maryam)”.

Banyak yang tidak mahu meletakkan pada sandaran bahawa Tuhan tidak membenarkan orang pilihanNya sebagai nabi seperti Yesus dibunuh oleh tangan manusia yang lemah. Alasan sebegini ditunggangi oleh Quran sendiri yang mengatakan:

Mereka(juga) mengatakan:

“Tuhan berjanji kepada kita agar jangan percaya seorang nabi melainkan dia menunjukkan pengorbanan diselubungi api[dari surga]. Berkata:

‘telah datang kepadamu nabi yang kusuruh, dengan petanda yang jelas”, dan juga para pembaca, tidak seharusnya membenarkan musuh untuk merompak engkau bagi keselamatan dan kemenangan melalui kebangkitan Yesus.

Sebagai jawapan bagi dosamu, kamu mengakui Tuhan terhadap hutang yang tidak dapat dibayar olehmu. Kekudusannya memerlukan keadilan, dan keadilan semestinya memerlukan hukuman bagi setiap kesalahan.

Tapi Dia juga adalah Tuhan yang mengasihi. Dalam kasihNya Dia menawarkan belas kasihan. Namun seandainya Dia menyapu dosa kita(sebagaimana yang kebanyakan anda fikir), dapatan kasihNya juga akan bertemu, tetapi bagaimana pula dengan kekudusan dan keadilan? Saudaraku, ia semestinya sebagai asas demi pengampunan. Salib melambangkan keadilan. Yesus Kristus mati untuk membayar dosamu dalam hutangmu padaNya. Tuhan dalam Alkitab tahu sebagaimana sekiranya Dia meninggalkan manusia bersendirian sudah semestinya manusia terseret ke neraka, kerana tiada seorang pun yang akan memenuhi kebenaran Tuhan yang terlampau kudus. Oleh kerana itu, dalam kasih, datang dalam manusia bernama Yesus. Dia datang hanya untuk menyelamatkan kita.

“5:8 Akan tetapi Tuhan menunjukkan kasih-Nya kepada kita, oleh karena Kristus telah mati untuk kita, ketika kita masih berdosa “ 5:8 But God commendeth his love toward us, in that, while we were yet sinners, Christ died for us. ” (Romans 5:7).

Sambungan ...tunggu esok!


No comments: