Thursday, September 4, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 4 SEJARAH TEKS QURAN

Bab 4

Sejarah teks Quran



Hampir kesemua Muslim dididik sejak kecil untuk menyangkut bahawa Alkitab telah diubah, sementara Quran dipelihara dengan sempurna sejak kelahiran nabi Muhammad. Walaubagaimanapun, melalui kajian yang dijalankan terhadap sejarah teks Quran, menunjukkan bukanlah alkitab yang telah diubah. Hal inilah yang ditunjukkan dan dibuntikaan kepada kita oleh ahli sejarah Islam.

Sejak berlakunya perang Aqraba pada AD. 632, semasa pemerintahan Khalifah Abu Bakar, ramai kalangan Muslim yang tahu bahawa ramai penghafaz Quran telah dibunuh. Kesan daripada itu,Umar B. Al-Khattab menasihati Abu Bakr tentang keinginannya untuk menyusun Quran dalam teks yang lebih teratur. Abu Bakr memerintahkan penyusunan akan dilakukan Zaid Ibn Thabit melalui inskripsi daun palma, batu dan penghafaz yang masih hidup.

Apabila siapnya penyusunan tersebut, ia telah disimpan oleh Abu Bakr sehingga kematiannya. Ia kemudiannya dipindah tangan kepada khalifah seterusnya. Sehinggalah sampai kepada pemilikan Hafsa, salah seorang daripada janda Muhammad(anak Umar).1 Pada abad yang sama terdapat segolongan nabi yang juga membentuk kompilasi dan mengeluarkan manuskrip untuk digunapakai dalam wilayah tertentu. Mereka terdiri daripada empat wilayah utama iaitu, setiap satunya menggunakan teks Quran yang berbeza. 2 Semasa zaman pemerintahan Khalif Uthman (Khalifah ke-3), laporan sampai kepadanya bahawa terdapat di beberapa wilayah tertentu Syria, Armenia dan Iraq, para Muslim menggunakan Quran yang berbeza daripada yang ditulis oleh golongan Muslim Arab. Beliau kemudiannya menghantar dan menyuruh Zaid Ibn Thabit dan tiga sahabat yang lain, Abdullah Ibn Zubair, Said Ibn Al-As dan Abdullah Al-Rahman Ibn Harith B. Hisham untuk membuat salinan teks dan membuat pembetulan dimana yang perlu. Apabila telah lengkap, kita baca bahawa Uthman berlaku kejam terhadap versi manuskrip Quran yang lain:
“Uthman menghantar ke setiap wilayah Muslim salinan yang telah dibuat dan mengarahkan supaya setiap bahan Quran lain, sama ada ditulis dalam bentuk serpihan, setiap salinan, haruslah dibakar.”
(Sahih al-Bukhari Vol. 6 mukasurat 479).

Untuk menghindari kepelbagaian bacaan dan percanggahan, setiap manuskrip yang lain semestinya perlu dibakar, namun edisi Uthman bukanlah yang terbaik dan seharusnya disamakan dengan nasib yang sama. Apabila Marwan menjadi Gabenor Madinah, beliau menyuruh manuskrip Hafsa untuk dimusnahkan. Yang tinggal ialah hanya dapat dimiliki ialah yang ditulis semasa zaman Uthman, kebanyakan percanggahan dalam teks Hafsa dilihat sebagai kesilapan namun tidak dijadikan sebagai revisi ataupun rujukan. Sejak itu, sehingga kini petikan yang bercanggah disamping ketidaktepatan sejarahnya muncul dalam teks Quran.

Ahmed Deedat, Encik Jommal, dan mereka yang dipanggil Sheiks meneruskan serangannya terhadap Alkitab sementara tertekan dengan fakta bahawa Khalifah Uthman telah membakar kesemua manuskrip Quran yang sebahagiannya daripada siri Hafsa, dan seterusnya teks Hafsa juga. Setiap mereka yang dahagakan kebenaran dan justeru keselamatan haruslah menerima bahawa Penerimaan Teks atau Textus Receptus Quran sekarang dalam kitaran adalah jauh menyedihkan berbanding teks asalnya! ia bukanlah terlampau jahat untuk mencadangkan bahawa jika Muhammad hidup pada zaman insiden tersebut berlaku, tentunya dia akan menerima seperti biasa “wahyu” untuk mempertahankan teks yang sudah dibakar tersebut.

1 Lihat Mishkatul Massabih, ch. 3
2 In Kufa, the manuscript of Abdullah ibn Masud was in use. That of Ubyy Ibn Ka.b was in the possession of the Syrians. The one edited by Migdad Ibn Amr was in circulation in the province of Hims. While that of Abu Musa al-Ash.ari was in use in Basra, Iraq.

Bercanggah dengan kepercayaan seorang Muslim, ia lebih dari sekadar bezanya bahasa diantara teks Uthman dan teks yang diperintahkan dibakar tersebut. Dalam kebanyakan kes, hanya yang dipertimbangkan ialah beza verbal yang diantara mereka dan teks Uthman yang dikenalpasti(menurut kehendaknya) sebagai piawai terakhir bagi versi Quran. Perbezaan ini terdapat dalam kebanyakan kodeks yang tidak ada daripada yang lain. Dalam kes yang lain, kepelbagaian klausa keseluruhan menyangkut disamping konsonansi teks mempunyai variasi yang berbeza dalam perkataan tertentu. Tidak hairan jika sekiranya Khalifah Uthman telahpun menyebabkan terbakarnya koleksi terbaiknya. 1

Anda tidak dapat mengatakan kepada saya bahawa Sarjana Islam tidak arif tentang kesannya dalam Quran, mahupun kemusnahan yang telah dilakukan oleh Khalifah terhadap keadaan tersebut. 1 Kita, sendiri, bukanlah dalam keadaan terkejut jika Alkitab mengatakan:
“4:1 Tetapi Roh dengan tegas mengatakan bahwa di waktu-waktu kemudian, ada orang yang akan murtad lalu mengikuti roh-roh penyesat dan ajaran setan-setan, 4:2 oleh tipu daya pendusta-pendusta yang hati nuraninya memakai cap mereka.”
(1 Timothy 4:1-2)
Kebenaran nyata ialah Quran telah diubah melalui penganiayaan dan pembakaran, dan banyak daripada petikanya telah dimansuhkan atau diubah secara beransur-ansur.



1 Lihat Jeffery, Materials for the History of the Text of the Koran, pp. 24-114. The author has gone to considerable effort to collect solid evidence from the many Islamic sources that are documented in this book.
2 Archeological Note: In support of M. Ali.s statement: the true site of Mt. Sinai was found over two decades ago by the archeologist Ron Wyatt. Sinai is now known to be Jebel el-Lawz on the Arabian Peninsula. It is right where the Bible has been saying it was all along (see Galatians 4:25). However, the Saudi government has surrounded the Mt. Sinai site with a chain-link fence and suppressed the information, probably because of the devastating effect that discovery could have on the validity of Islam and the Koran. If the information on that site were to be released, it would discredit the Islamic claim that the Bible has been corrupted. That site, the artifacts therein (and similar sites in Arabia such as Rephidim), exactly fit the Bible.s description of the Israelite wilderness wanderings. Those sites prove the Bible to be both accurate and true. (Videos of that ancient site and many others are available from Wyatt Archeological Research, 713 Lambert Dr., Nashville, TN 37220).
1 M.O.A. Abdul, in his book entitled Studies in Islamic Series, vol. 3, pp. 19-20, 1st printing 1971, mentioned the incidents that led Khalif Uthman to burn Koranic manuscripts.

No comments: