Thursday, September 4, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 5 FAKTA QURAN DAN ALKITAB

Bab 5

Fakta Quran dan Alkitab


Sebagai karakteristik dalamnya, sarjana Islam, A. Deedat, selalu menolak kebenaran Alkitab. Dalam mukasurat 6 dalam bukunya yang bertajuk “Christ in Islam”, dia berusaha untuk membuktikan bahawa Jesus seperti yang dikatakan nama sebenarnya ialah Esau dalam Ibrani, Eesa atau Isa dalam bahasa Arabnya. Kita tahu dimana dia dan kecenderungannya bersembunyi dengan ayat. Mereka hanya mahukan kesilapan berlaku dalam Quran. Nama Yesus diketengahkan sebagai Yehoshua, yang bermaksud Jehovah ialah penyelamat. [1] Nama tersebut diberi oleh Tuhan sendiri melalui malaikat Gabriel sebagaimana yang direkodkan dalam Luke bab 1, ayat 31:

1:31 Sesungguhnya engkau akan mengandung dan akan melahirkan seorang anak laki-laki dan hendaklah engkau menamai Dia Yesus.
“And behold, thou shalt conceive in thy womb, and bring forth a Son, and shall call his name JESUS.”

Esau merupakan anak kembar Yakub, yang telah menjual hak sulungnya kepada Yakub, yang telah menjual haknya kerana daging (Genesis 25: 32-34). Apabila Esau telah terlepas peluang kerana kebodohannya, dia menjadi marah dan mula mengancam Yakub (Genesis 27:41). Iaitu bangsa Israel yang berasal dari keturunan Yakub. Nama lain bagi Esau ialah Edom(merah) dan bangsa Edom yang berasal daripada keturunannya. Kemungkinan daripada kebencian Esau terhadap adiknya Israel(Yakub), sehingga kini penduduk Israel tidak menamakan anaknya Esau sehingga kini. Muhammad, atau sesiapapun yang membentuk Quran, kemungkinan besar dipandu oleh maklumat tersebut. Yesus, bukannya Isa, ialah nama bagi manusia bermukjizat yang berasal dari surga dan membuat pendaratannya di tanah Nazareth (1 Corinthians 15:47, Acts 10:38). Walau Kristian Arab sekalipun menyebut persamaan bahasa Arab, Yesu bagi nama Yesus.

Quran telah mengelirukan Miriam, iaitu kakak Aaron, dengan Mary iaitu ibu kepada Yessus. Ayatnya ialah seperti berikut Surat Maryam, 27-29:
“At length she brought the [babe] to her people, carrying him [in her arms]. They said: ‘O Mary! truly an amazing thing hast thou brought! O Sister of Aaron! thy father was not a man of evil, nor thy mother a woman unchaste!’ But she pointed to the babe. They said: ‘how can we talk to one who is a child in the cradle?’”

Menurut Islam, Amran (Imran) merupakan ayah kepada Virgin Mary (juga dalam Surah 3:30-44). Saya rasa kebanyakan adik-adik yang berlajar sekolah minggu tahu bahawa itu ialah Miriam, iaitu kakak Aaron dan Moses yang hidup 1,400 tahun sebelum Mary iaitu ibu kepada Yesus. (lihat Exodus 15:20 dan Numbers 26:30-44).

Sarjana Muslim sepertinya mengesan kesilapan ini, namun tanpa memperbaikinya, sebaliknya menyembunyikannya dalam interpretasi argumennya, menuntut bahawa kakak atau abang kepada Aaron bermaksud keturunan, atau suku Aaron. [1] Aaron, abang tertua Moses, iaitu anak (Imram) ialah seorang paderi daripada keturunan Levi (Exodus 4:14; Numbers 26:59). Sementara, Virgin Mary, iaitu ibu Yesus, merupakan suku Yudah, dan titisan David (Psalm 132:11; Luke 1:32; Romans 1:3).
“For it is clear that our Lord [Jesus] descended from Judah, and in regard to that tribe Moses said nothing about priests”
(Hebrews 7:14 NIV).


Sebab telah diketahui semua orang, bahwa Tuhan kita berasal dari suku Yehuda dan mengenai suku itu Musa tidak pernah mengatakan suatu apa pun tentang imam-imam. (Ibrani 7:14 LAI)
Merupakan satu bukti bahawa Miriam, kakak kepada Aaron, dan Virgin Mary dimana samada darah atau saudara bangsa, mahupun dimana mereka keturunan yang sama. Miriam keturunan Levi, sementara Mary keturunan Yudah. Hal ini jelas menunjukkan hubungan bahawa mereka berasal daripada keturunan yang sama. Orang Muslim memekakkan telinga dengan hanya mengakui Quran tidak dapat disangkal(tanpa menentusahkan) menyebabkan mereka mendidikan khemah walaupun jika ia mengajarkan 1+1=3. Sebagai tindakan dan pertunjukan retorik, sarjana Muslim cuba menyingkap kedudukan Quran melalui fakta sejarah namun tetap tidak akan membawa apa-apa makna. Nama bagi ayah Abraham bukanlah Azar, sebagaimana yang dikatakan oleh Quran dalam Surah 6:74, tetapi Terah (Genesis 11:26). Quran seterusnya mengajar bahawa isteri Firaun mengangkat Moses (Sura 28:8,9), sementara Moses sendiri mengatakan saya dijadikan anak angkat oleh firaun (Exodus 2:5-10).

Dalam beberapa ayat Quran telah mengaitkan Haman dengan Firaun pada zaman Moses (Sura 28:6-7, 38; 40:24, 36), tetapi menurut Alkitab dalam ayat Esther (3:1-10), kita tahu bahawa Haman merupakan hamba bagi Raja Ahasuerus I, Abad ke 5 BC Raja Medo-Persian (dikenali sebagai Xerxes) yang kalah dalam perang Marathon. Jadi Haman sebenarnya lahir beribu tahun selepas Moses!

Dalam ayat Sura 28:28 dan 40:36,37, Firaun mengerahkan Haman untuk membina menara batu-bata, iaitu puncak yang akan menyentuh surga. Kita tahu berasaskan arkeologi dan bukti sejarah lain bahawa menara masyur ini telah didirikan zaman pemerintahan Babylonia sebelum kelahiran Firaun (Genesis 11:1-9). Kira-kira setaraf Gideon, iaitu anak Joash yang menuntun orang Israel dalam peperangan melawan orang Midian sebagaimana yang terdapat Judges bab 7, tetapi dalam memperuntukan insiden ini, Quran sekali lagi melakukan kesilapan, menyatakan bahawa hal ini berlaku pada zaman Saul dengan kemenangan David melawan Goliath (Sura 2:249-251).



1 The word in the original is 30F@Øl (Strong.s Greek Lexicon No. G2424). i.e., Iesous, (ee-ay-sooce), which is the Greek form of the Hebrew name Jehoshua. (Strong.s Hebrew Lexicon No. 3091). The meaning of which is .Jehovah saves. Or .Jehovah saved.. Pronounced in Hebrew: Yeh-ho-shoo’-ah; from H3068 and H3467; Jehoshua (i.e. Joshua), Comp. H1954, H3442.
1 See pamphlet entitled Jesus in the Qur.an and the Bible, an outline, by Jamal Badawi, p. 1; cf. Yusuf Ali.s commentary No. 2481.


No comments: