Thursday, September 4, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 6 ISLAM DAN DONGENG

Bab 6

Islam & Dongeng


Alkitab mengatakan Genesis mencatatkan rekod bahawa pembunuh Abel dilakukan oleh abangnya Kain. Hal ini juga dinyatakan dalam Quran(Sura 5:30-35), kita mendapati bahawa penyelitan yang berlainan yang tidak munasabah berbanding jika diselarikan dengan ayat Alkitab iaitu:
“Then God sent a raven, who scratched the ground, to show him how to hide the shame [corpse] of his brother” (Surah 5:34)

Jika penyelitan ini adalah benar, maka setiap orang haruslah menanggapi bahawa seorang Tuhan Suci telah mengadakan komplot dalam menyembunyikan peristiwa berdarah tersebut, membantu pembunuh dengan menyembunyikan Kain supaya dirinya sendiri tidak nampaknya.
Bagaimanapun, berdasarkan Muslim, Islam bukanlah bermula dengan Muhammad. Dengan doktrinnya, Kain adalah seorang Muslim, dan pembunuhan abangnya semestinya dilihat sebagai jihad. Andainya kita menerima garis ini sebagai alasan, kita akan memahami bagaimana Allah mengadili apa yang dipersalahkan oleh Tuhan dalam Alkitab (Genesis 4:10). Alasannya adalah disnini: Surah 5:34 yang dikutip diatas adalah serupa dengan cerita yang terdapat dalam buku cerita Yahudi, direkodkan bahawa Adam menangisi Abel dan tidak tahu apa harus dilakukan terhadap mayat sehingga dia melihat raven mengopak tanah dan menanam sahabatnya (Pirke Rabbi Eliezer, bab 21).

Dalam Quran, Kain menunjukkan kepada raven dan dalam buku cerita orang Yahudi, ia adalah Adam. Sebahagian daripada beza yang jelas tersebut; keserupaan yang janggal diantara dua narratif tidak sepatutnya dilihat lebih mendalam. Oleh itu, cerita buku Yahudi membentuk Quran, jelaslah bahawa Muhammad (dengan bantuan pembantunya) mengadaptasikan plagiat secara bulat-bulat cerita tersebut dan melakukan penyesuaian supaya sesuai dengan “wahyunya”. Kesimpulan ini dibuat dengan membuat tinjauan terhadap ayat seterusnya dalam Quran:

“On that account: we ordained for the children of Israel that if any man slew a person – unless it be for murder or for spreading mischief in the land – it would be as if he slew the whole people and if anyone saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people” (Surah 5:35)

Sepintas lalu ayat tersebut, kelihatan tidak terdapat perhubungan dengan cerita sebelumnya. Mengapakah kehidupan atau kematian seseorang harus melalui keselamatan atau sebaliknya adalah kurang jelas. Namun apabila kita beralih kepada cerita dalam buku budaya Yahudi kita tetap menjumpai pembohongan yang sama. Menurut teks yang ditulis oleh Mishnah yang diterjemahkan oleh H. Danby:

“Kami menjumpai dikatakan bahawa dalam kes Kain membunuh abangnya: ‘ suara laungan abangnya’ (Genesis 4:10). Tidak dimaksudkan disini bahawa darah adalah mufrad tapi darah dalam bentuk jamak, iaitu, darahnya sendiri dan darah keturunannya. Manusia diciptakan mandiri bagi menunjukkan kepadanya bagi sesiapa yang membunuh seorang individu diumpamakan seperti membunuh kesemua bangsanya, namun bagi Dia yang memelihara hidup setiap individu, ia diumpamakan seperti mememelihara kesemua bangsa.”(Mishnah Sanhedrin 4:5).

Dalam menjawab rabbi Yahudi yang menulis ayat ini, penggunaan jamak darah dalam Alkitab menunjukkan bahawa bukan setakat darah seorang manusia namun termasuk juga keturunannya. Samada betul atau tidak spekulasi rabbi tersebut, ia bukanlah suatu isu. Isu yang sepatutnya ialah sebegini: mengapakah seharusnya Quran yang dirujuk sebagai petunjuk oleh Allah memiliki kerosakan penyataan bagi interpretasi yang dinyatakan oleh rabbi seperti dalam petikan Alkitab?

Cerita Quran bagi Abraham terbentuk selepas terbukunya Alkitab, namun apabila menyimpang, perjalanannya lebih kepada cerita orang Yahudi. Sebagai contoh, Quran menunjukkan cerita tentang bapa Abraham dan penzinaaan komunitinya. Berdasarkan teks Quran, Abraham(seorang monoteisme) disuruh untuk memusnahkan keseluruhan patung-patung kecuali ketuanya yang satu. Apabila persoalan dihadapkan kepada siapa yang memusnahkan patung, dia mencemuh mereka dengan mengatakan ia sebagai contoh kepaada yang lain. Hal ini hanya akan membentuk perusuh yang marah terhadap Abraham dan pastinya akan melemparkan Abraham ke dalam api, namun Allah membuatkan api itu teduh dan melindunginya daripada perbuatan terkutuknya.

Cerita ini ditunjukkan dalam Surah 21, Al-Anbiya, 51-70. Seperti yang dijangkakan, cerita inilah yang membentuk kesamaan dengan yang diceritakan dalam dongeng rakyat Yahudi. Dengan tak sengaja, cerita ini dibina sekitar kesilapan terjemahan perkataan Ibrani dalam ayat Genesis 15:7. Bangsa Yahudi yang bernama Jonathan Ben Uzziel tersilap meletakkan “Ur” bagi “Or” (bermaksud api), dan mengetengahkan ayat sebagai “Akulah Raja yang membawamu keluar daripada api Chaldeans.” Unsur dongeng Quran telah dikimpal dengan kesilapan ini. 1 Apa yang dikatakan oleh Tuhan dalam Genesis 15:7 ialah:
Akulah Tuhan yang membawamu daripada Ur dari tanah orang Chaldes”

Petikan jelas bagi versi Yahudi ialah dalam “Midrash Rabah” akan membuktikan serangan serupanya dengan naratif Quran yang di rujuk sebagai wahyu dari Allah. “Abraham telah memusnahkan patung-patung dengan menggunakan kapak, kecuali yang satu dan paling besar dan meletakkan kapak ditangan patung yang dikhaskannya.

Sekarang ayahnya mendengar kekecohan mereka dan segara menyiasatnya sambil melihat Abraham meninggalkan sebagaimana dia tiba. Ketika dituduh oleh ayahnya, dia berkata dia memberikan mereka daging untuk dimakan namun yang lainnya datang kepada makanan tanpa menunggu yang besar untuk melakukannya terlebih dahulu, jadi yang terbesar mengambil kapak dan memusnahkan mereka.! Ayahnya yang berang mendengar jawapan Abraham pergi ke Nimrod yang seterusnya melempar Abraham kedalam api namun Tuhan kemudiannya masuk ke dalammnya dan menyelamatkannya dari sana.”

Keserupaan diantara dua naratif tersebut tidak dapat dielakkan. Hal inilah yang diceritakan melalui dongeng rakyat Yahudi yang memasuki Quran sebagai realiti hingga menyebabkan kebanyakan pemikir Muslim meragui inspirasi yang ditunjukkan dalam Quran. Dongeng dalam Quran kelihatannya mencapai klimaknya dalam Surat an - Namil, 18:
“sedalamnya, apabila mereka memasuki[bahagian paling bawah] lembah semut, satu daripaada semut berkata “O kita semut, masuklah ke habitatmu, jika tidak Solomon dan pengikutnya menghancurkan kamu[menggunakan kaki] tanpa mengetahuinya” (27:18).

Jika anda menghuraikan ayat tersebut berdasarkan metafora, anda seharusnya salah, kerana solomon dikehendaki senyum pada perkataan semut(ayat 19). Yang menyatakan Quran ialah bukannya “mukjizat sebenar”? seekor semut mengarahkan dan bercakap, seharusnya! manusia akan percaya apapun jika mereka melihatnya dalam tulisan atau mendengar ayat itu selalu.





1 Ur was a place that archaeological evidence shows to have existed during the time of Abraham. Ur is also mentioned elsewhere in Scripture (Genesis 11:31). The location is believed to be in Southern Iraq, by the River Euphrates, at the present day site of Tel-el-Muqayyar.

No comments: