Tuesday, September 9, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 16 NIGERIA SEBAGAI CONTOH

Bab 16

Nigeria sebagai contoh

Negara asal kita Negeria tidak dapat menanggung pedang Islam. Uthman Dan Fodio melancarkan Jihad di negara ini pada abad ke-19 lagi. Sejak itu, Kristian hidup sebagai hamba dan mengharapkan belas kasihan dalripada sahabat Muslim. Kita tidak akan masuk ke gudang simpanan sejarah untuk mencari siapakah "Jihad" itu. Dalam mematuhi injunksi Allah, Muslim seperti biasa memancung Kristian disini, secara rawak. Bukanlah dalam skop buku ini untuk mengumpakan semua tumpahan darah yang berlaku di Nigeria, namun disini terdapat banyak contoh:

Di utara, dengan dikuasa penuh oleh pemerintah, Gereja dicabut dengan sesuka hati. Dalihnya ialah? Utara ialah negeri Islam. Penulis[M. Ali] berada Kano pada tahun1980, apabila perusuh Islam Maitatsine memecah kawasan itu, membunuh sekitar 4,177 jiwa (official figure) dengan jutaan harta Naira dimusnahkan. Dalam oktober 1982, para pengiman Islam sekali lagi mengadakan pembakaran 8 buah gereja. Dalam tahun yang sama, pihak Muslim di Kaduna menjadi lapar, memancung 400 jiwa (official figure).

Dalam tahun 1984, letusan gunung berapi Islam berlaku di Yola dan Jimeta, membunuh 700 jiwa, termasuklah beberapa anggota polis, dan menyebabkan 5,913 jiwa ketiadaan tempat tinggal. Dalam bulan mac 1987, pihak Muslim di Kaduna, Zaria, Kafanchan dan Katsina melancarkan setengah-minggu Jihad terhadap Kristian. Beberapa orang Kristian telah dipancung dan ramai yang diseksa sehingga mati. Banyan bangunan Kristian dimusnahkan. Dalam kebanyakan bandar lain, kereta yang menayangkan stiker Kristian diserang. Dalam bulan April 1991, Muslim di Bauchi telah mengadakan diskriminasi pembunuhan, membakar gereja, dan memusnahkan harta yang banyak. Sekitar 350 jiwa dihadiahkan kematian.

Hampir serentak, Katsina diancam bahaya. Ibrahim Zakari lebih dikenali El-Zakzaki menawan bandar dengan bersamanya seramai 2,000 pihak fundamentalis dari aliran Shi'ite Muslim dalam membantu Yakubu Yahaya (murid setia) dalam melancarkan serangan menghadapi Kolonel John Madaki, Gabenor Negeri. Nyawa dimusnahkan dan harta dimusnahkan. Dalam 14 oktober 1991, Muslim di Kano sekali lagi mengamuk, hanya kerana untuk menuntut pengulangan salib semasa seorang pendeta berbangsa Jerman, Reinhard Bonnke, sedang berkutbah. Mereka merancang untuk membunuh Bonnke sendiri. Jelasnya sukar untuk mengetahui berapa ramai terbunuh disana, kerana kebanyakan Kristian yang dibunuh dibuang ke dalam telaga. Walaubagaimanpun, sekitar 2,000 telah dipancung dengan pedang Islam. Dalam kes ini, bagaimanapun, Muslim, juga, mengalami kematian. Saya hanya menunjukkan sedikit disini daripada mukasurat 16 bagi edisi surat khabar Newswatch, 28 oktober 1991, menyatakan:

"Namun disebalik keributan keagamaan dimana penduduk bukan berasal dari daerah tersebut dan Kristian berubah untuk membalas serangan tersebut. Dalam masa sejam berlaku keganasan tidak terkawal, penduduk bukan warga memandu mereka dalam beberapa serangan ketenteraan, bersandarkan pisau, batang besi, matchet, dan botol pecah dalam serangan balas."

Tuhan Yesus bukan sahaja menyatakan kita harus menerima lagi serangan seterusnya, malah Dia menyuruh kita terima tamparan sebanyak 70 x 7 kali lagi. Sebagaimana insiden yang berlaku di Kano, golongan Kristian mungkin telah mencecah had batas 70 x 7 limit. Kami telah menghadapi sebanyak 1400 tahun penganiayaan oleh pihak Muslim. Abad bagi tidak menentang bukanlah suatu kelemahan, sebagaimana yang disalahtafsirkan, namun hanya mematuhi kesucian Alkitab. Dalam Mei 1992, Zangon-Kataf, bandar sekitar 200 km dari utara Kaduna telah dimusnahkan, penduduk Muslim bertembung dengan penduduk asal dari gereja Kataf. Seluruh bandar dimusnahkan dan ladang dimusnahkan. Kemusnahan sangat banyak sehingga memerlukan pemerintah persekutuan terlibat dengan pembangunan semula dan pemulihan. Dalam beberapa hari, perang menjalar ke Kaduna. Rancangan Muslim adalah untuk menyerang Kristian semasa sembahyang ahad. Mereka pada jam 8 pagi mula memancung kepala dari rumah ke rumah, melaungkan "Allahu Akbar" sebagaimana pergerakan mereka. Banyak gereja dibakar, dan seperti biasa, gereja yang lainmenjadi sasaran. Ribuan mengalami ketakutan.

Jika Kristian dimusnahkan siapakah yang akan berkongsi Alkitab dengan mereka, kata Muslim sebagai alasan. Namun ramai Kristian di Kaduna tidak mahu disembelih lagi seperti ayam. Dalam kes ini, Muslim berlajar mengetahui bahawa masjid dibakar seperti gereja dibakar juga, dan juga boleh mati secepat juga matinya Kristian. Perang adalah seperti angin penyakit yang bertiup untuk menghadiahkan manusia bencana!

Dalam 14 september 1994, golongan mujahiddin Islam menyerang Potiskum, Negeri Yobe di selatan Nigeria, membunuh 3 orang paderi dari gereja ECWA, Yahaya Tsalibi, yang sedang menjalankan jamuan suci. 9 gereja dibakar dan 15,000,000 nilai harta Naira dibakar (anggaran Polis).

Di Kano, pada 26 Disember, 1994, Mr. Gideon Akaluka (seorang Kristian) dipenggal secara umum dengan segelombolan Muslim kerana dituduh merosakkan bahagian Quran. Mereka mengelilingi kota dengan kepala tersebut sambil melaungkan slogan kemenangan. Di Sokoto, baratdaya Nigeria, seorang lagi Kristian dituduh oleh seorang penggemis menghina Nabi Muhammad. Mr. Azubuike yang merupakan seorang berpandangan jauh; dikatakan mati dan tidak terkendali.

Pada 1-7 Julai 1995, golongan Muslim menyerang komuniti Kristian Sayawas di Tafawa Balewa, Kawasan Kerajaan Tempatan, Negeri Bauchi (baratdaya Nigeria). Tempat pertama dibakar oleh pengganas Muslim adalah di pusat pasaran, mereka juga membakar rumah Mr. Bukata Adamu yang dahulunya telah kehilangan anggota keluarga dalam rusuhan yang pertama tahun 1991. Pihak Muslim seterusnya meneruskan bakti utnuk menyerang dan membakar 30 perkampungan Kristian Sayawas.

Sekitar 1,000 rumah dibakar dalam kes tersebut. 77 gereja telah dibakar. Harta bernilai milion Naira telah dimusnahkan. Bukan sahaja wanita dan kanak-kanak diperuntukkan [dibunuh] dalam Jihad bangsa- pihak Jihad Islam mujahiddin telah menyembelih 36 wanita dan kanak-kanak yang hidup sebagai pelarian dalam bangunan gereja yang dinamakan Gungu-Zango. Ramai juga wanita yang dirogol secara terbuka. Di sebuah perkampungan bernama Bununu, di daerah Bula, yang tidak diduduki oleh Sayawas[mungkin Muslim sendiri], 22 buah sekolah kanak-kanak (berumur sekitar 11-16 tahun) diculik dan dibunuh dengan kejam oleh pihak Muslim.

Tidakkah anda fikir bahawa polis atau tentera akan datang untuk melindungi mereka yang tidak berupaya? Bukanlah peluang, dan tiadalah seorang Muslim akan tampil melindungi di mahkamah undang-undang untuk memberi jawapan bagi banyak aksi vandalisme, bukan untuk mengatakan tidak terhitungnya pembunuhan yang dilakukan oleh mereka di negara Bauchi. Termasuklah Kristian Sayawa, yang merupakan mangsa Jihad, harus berdiri untuk menegah tribunal ketenteraan menyebabkan kecelakaan. Beban tidak tertanggung bagi keadilan, semestinya, tapi disana juga menjadi amalan terhadap apa-apa ancaman terhadap ketidak adilan kerajaan dan kezaliman Muslim. Jadi sudah terbiasa begitu, maka, kita hanya harus mengangap ianya sebuah "Unsur Nigeria."

Nafsu agama yang menyebabkan atrocities di atas tidak akan bergekan jauh. Kebanyakan pemerintah Nigeria1 yang percaya mereka menggapai Muslim dengan menyokong mereka melawan Kristian harus mengetahui lebih banyak undang-undang Islam. Berdasarkan Quran, seorang Muslim benaar tidak boleh beralih sehinggalah sejelas(bukan secara rungingan) kerajaan Islam dengan Syariah(fundamental Islam) dilaksanakan. Lebih teruk daripada kekejaman adalah apathi gereja terhadap pengkutbah Islam, kerana masalah ialah bantuan turun bukanlah terhadap mereka yang lebih buruk daripada yang lain. Ia berjalan bagi tujuan sistem agama yang mereka tahu dan sejujurnya percaya. Sebagaimana seorang Muslim percaya Quran sebagai Tuhan, mereka akan seterusnya membakar, merogol, dan membunuh lawannya.

Namun gereja yang diiktiraf, sedikit percaya bahawa mereka menari dengan dendangan lagu musuh, tidak mengambil kisah terhadap keselamatan Muslim, mahupun mereka menggalakkan apa-apa pelayanan yang akan menggapai mereka. Gereja di barat Nigeria dilihat sebagai persekutuan orang asing – penduduk asal – dilahirkan melihat Kristian sebagai agama asing yang dibawa masuk oleh pihak luar. Hanya segelintir Muslim yang dari masa ke semasa menerima Kristus sebagai Juruselamat mereka dan tidak menerima didikan Alkitab yang kuat, akhirnya menghantar balik kebanyakan mereka kepada Islam.

Wabak rohani, iaitu "namanya dan tuntutan teologi," telah memburukkan suasana, ramai sebagai "Kristian" tanpa pengetahuan Alkitab, namun semakin banyak kutbah untuk berkat kekayaan. Apakah pula yang berlaku kepada Alkitab yang sebenarnya? Maka itu kita datang kepada Yesus kerana kita memerlukan Penyelamat untuk datang ke dunia, bukan sebagai menawan raja, tapi untuk mati. Yesus yang dengan sebegitu menyerahkan pengorbanan Hidupnya untuk menyelamatkan kita daripada semua dosa kita.

1 Editor.s Note: That.s not just Nigerian secular authorities, but governments anywhere who try come to some diplomatic accord with Muslim fundamentalists, Palestinians included. By true Islamic law, it is not only permissible but laudable to lie, cheat, steal and even murder those who are not Muslims. Islamic militants will not depart from their stated intent of destroying Israel and the United States just because of some worthless paper they signed but have no intention of honoring. The liberal media in the West blindly applauds such agreements as wonderful .peace initiatives,. but the non-Islamic nations will eventually pay a staggering price for failing to understand and defend themselves against Islam.




No comments: