Tuesday, September 9, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 18 ALJANA, PANDANGAN ISLAM TERHADAP SURGA

Bab 18

Aljana, Pandangan Islam terhadap Surga

Sebagaimana seorang Muslim memanggil Tuhannya sebagai Allah sebagaimana mereka juga memiliki sugranya yang tersendiri dipanggil yang dipanggil Aljana. Sebagaimana Allah Muslim adalah berbeza dengan Tuhan Kristian, sebagaimana juga Aljana seharusnya jauh berbeza berbanding dengan Surga yang digambarkan dalam Alkitab. Bukan setakat method yang berbeza, namun keadaannya sungguh berbeza. Dalam Sura 5:92; 2:219, Allah melarang Muslim mengambil alcohol"wine" sementara masih dalam bumi, namun sesiapa yang pergi ke Aljana akan dijanjikan dengan wain yang dirempahi pelbagai bahan (Sura 47:15; 76:6):

– Terdapat janji bahawa mereka akan diberi wain tulen (Sura 83:25)

– Zanjabil akan menambahkan tarikan terhadap wain (Sura 76:17)

– Tasnim sebagai jenama wain (Sura 83:27)

– wain dicampur dengan kafur (Sura 76:5)

Alkitab dengan jelas melarang bahawa pemabuk tidak akan memasuki kerajaan Surga (1 Corinthians 6:9-10).Memandangkan kelemahan tertentu dalam konsep surge, Sarjana Islam seperti Muhiyyu'ddin berusaha untuk menjelaskan wain dalam konsep mistikal, walaubagaimanapun beliau dikatakan sebagai penyeleweng oleh anggota Muslim yang lain yang menggunguli bahawa Quran adalah setepat yang dalam fikiran mereka. Yusuf Ali juga berusaha menunjukkan bahawa wain dalam surah tersebut sufic, contohnya sebagai pemberian spiritual. Namun, frekuensi dimana rujukan tersebut berlaku dan ketidaksamaan sebutan menyaksikan ayat tersebut melebihi " interpretasi sufic rancangan mereka" dan dalam cara ini letaknya garisan umum umma Islam sebagaimana bahawa Quran seperti yang mereka katakana sebagai wain sebenar.

Jika carukan semua wain yang dijanjikan, saya bimbang sekirannya orang Muslim akan menjadi menggila berserk di Aljana sama seperti yang mereka lakukan di sini? Anda tidak dapat memerintahkan apa-apa kemungkinan, tahu bahawa, walaupun tanpa wain, mereka juga berserk di markas Allah(Kabbah di Makkah) semasa menunaikan haji pada bulan ogos 1987.

Berdasarkan laopran yang dikeluarkan oleh Arab Saudi, seramai 402 Muslim terbunuh dan 605 tercedera dalam Jihad yang dilakukan dikalangan mereka sendiri. Dapatkan dikatakan bahawa Islam ialah "Islam adalah keamanan" adalah benar? Pastinya, perubahan persekitaran bukan bermaksud perubahan hati. Bagaimanapun sekte seperti yang berperang tersebut tidak dinyatakan akan naik bersama ke Aljana dalam Quran. Allah mungkin bertindak terhadap perkara ini dan tentunya membahagikan tempat. Ia seperti kelihatan bahawa Aljana Islam terdapatnya apa yang paling cenderung dilihat dalam suasana gurun seperti kekurangan:

– pancuran air (Sura 3:15, 198, 4:57, 15:48).

– gugusan pokok plantain (Sura 56:29)

– Buah-buahan (Sura 56:20, 69:21-24).

– dipenuhi dengan tandanan buahan (Sura 76:14).

– taman yang berdekatan dan dipenuhi pokok anggur (Sura 78:32).

– Daging Fowl merupakan salah satu daripada ganjaran yang dijanjikan Allah bagi setiap Muslim yang berian. (Sura 56:2).

Sebaliknya Alkitab menyatakan:

"14:17 Sebab Kerajaan Allah bukanlah soal makanan dan minuman, tetapi soal kebenaran, damai sejahtera dan sukacita oleh Roh Kudus" (Romans 14:17).

Berbanding dengan wain dan benda duniawi, disana juga seharusnya lebih banyak lagi berbulan madu di Aljana. Kewanitaan Muslim di dunia adalah gambar bagi moraliti berbanding apa yang menunggu mereka di surge. Diantara ganjaran yang dijanjikan bagi seorang Muslim yang bertakwa ialah seorang wanita cantik yang memiliki mata yang berkilau menawan (Sura 38:52; 44:54; 52:20). (Sama ada ini adalah idea yang diterajui Ikebe Super1 atau bukan, saya tidak dapat bagitau). Juga dijanjikan seorang dara yang tidak mempunyai Jinn(saitan) ataupun disentuh oleh lelaki (Sura 55:70-74).

Hadis oleh sarjana terhormat mengesahkan bahawa semua ini memberitahu kita bahawa setiap Muslim yang beriman akan diperuntukan bagi setiap satu "special" gadis, yang dipanggil Houris (cf. Mishkatu'l Masabih, ayat. 457-491). Konsep surga seperti ini bercanggah dengan perkataan Yesus namun lebih jelas tanggapan berbanding dengan orang Sadusi. Yesus mengatakan kepada mereka dengan jelas bahawa mereka tidak perlu berkahwin di surga (lihat, Matthew 22:29, 30).

Apakah yang akan berlaku terhadap wanita Muslim daripada dunia ini? siapakah yang akan mengahwini mereka apabila kita tahu bahawa di surga akan ditawarkan seorang dara yang jauh lebih sempurna? Adakah anda akan mengambil model lama sedangkan anda ditawarkan model berjenama baru yang jauh canggih? tidakkah ini merupakan suatu epitome diskriminasi terhadap wanita Islam yang telah lama menderita? Hal seperti ini hanya akan membuatkan surga islam seperti monastri Hollywood. Jelasnya Tuhan semesta alam tidak perlu melakukan surganya seperti tempat pelacuran "whoring place".

Agak menghairankan bahawa memberi kepuasan sensual yang amat sangat, jika tidak bertobat akan menghantar terus nyawa seseorang ke neraka, adalah suatu yang dijanjikan bagi kawan-kawan Muslim kita di Surga. Terdapat amaran yang diberikan dalam Alkitab berkenaan perkara tersebut iaitu:

"6:9 Atau tidak tahukah kamu, bahwa orang-orang yang tidak adil tidak akan mendapat bagian dalam Kerajaan Allah? Janganlah sesat! Orang cabul, penyembah berhala, orang berzinah, banci, orang pemburit,6:10 pencuri, orang kikir, pemabuk, pemfitnah dan penipu tidak akan mendapat bagian dalam Kerajaan Allah.6:11 Dan beberapa orang di antara kamu demikianlah dahulu. Tetapi kamu telah memberi dirimu disucikan, kamu telah dikuduskan, kamu telah dibenarkan dalam nama Tuhan Yesus Kristus dan dalam Roh Allah kita" (1Corinthians 6:9-10)."

5:19 Perbuatan daging telah nyata, yaitu: percabulan, kecemaran, hawa nafsu" (Galatians 5:19, 21 NIV).

Sehinggalah perkataan yang dinyatakan dalam Alkitab mengatakan penyataan terakhir jika anda gagal bertobat ialah dalam Revelation 21:8:

"But the cowardly, the unbelieving, the vile, the murderers[including Jihadists], the sexually immoral, those who practice magic arts, the idolaters and all liars – their place will be in the fiery lake of burning sulphur [hell]. This is the second death."(NIV).

21:8 Tetapi orang-orang penakut, orang-orang yang tidak percaya, orang-orang keji, orang-orang pembunuh, orang-orang sundal, tukang-tukang sihir, penyembah-penyembah berhala dan semua pendusta, mereka akan mendapat bagian mereka di dalam lautan yang menyala-nyala oleh api dan belerang; inilah kematian yang kedua."(LAI)

1 .Ikebe Supers. are imaginary ladies of comic strip proportions with mountainous buttocks and the kind of breasts as described in the Koran.


No comments: