Wednesday, September 10, 2008

BAB 23 PERKATAAN TERAKHIR KEPADA UMAT KRISTIAN

Bab23

Perkataan Terakhir bagi Umat Kristian

Artikel ini bukanlah ditulis sebagai kritikan tertinggi bagi Islam, tetapi ianya bagi kedua-dua Kristian dan Islam supaya mendapat pengetahuan bagi sedikit gambaran tentang Islam. Agak menyedihkan bahawa Kristian mempunyai sedikit impak terhadap dunia Islam. Gambaran sebenar menunjukkan bahawa sedikit yang bertukar agama dari Islam berbanding mereka yang dari agama lain.

Disini saya hanya nyatakan lima sebab iaitu:

(1) Islam, dijadikan seorang anti-Kristian sejak dilahirkan dan menjadi seorang yang perjudis terhadap Alkitab.

(2) Kita sebenarnya tidak menunjukkan kasih Tuhan terhadap mereka sepenuhnya.

(3) Kebanyakan kita takut Muslim sehingga jika seakan menimbulkan kemarahan terhadap mereka.

(4) Ketidakpercayaan dan sikap berlengah-lengah pada bahagian kita sehingga gereja seperti tidak peduli akan peranan evangelis Muslim.

(5) Kita tidak mahu menerima kesakitan atau pengorbanan dalam memahami Islam(berapa banyakkah mereka yang beragama Kristian faham akan ajaran Quran?)

Saya ingin katakan disini bahawa, saudara kita yang beragama Kristian di Negeria yang berfikir bahawa mereka akan terlepas apabila Islam menyerang, mereka harus berfikir akan kedudukan mereka. Alasannya ialah: Muslim masih lagi mata bagi penduduk "Selatan", sejak dahulu lagi ahli Jihad ingin menanam Quran dalam lautan Atlantik. Pengubatannya ialah terletak pada peranan penginjil. Ia bukanlah pada membebaskan "selatan", atau dimana sahaja, dalam masalah ini. Penginjilan adalah peruntukan Tuhan dan kita tidak dapat meminggirkannya dan mengharapkan berkat Tuhan. Muslim akan terus menjadi ancamana sekiranya kita terus menginjili mereka, oleh itu kita lakukan juga jika kita benar-benar ingin menghormati dan memuliakan Tuhan. Tuhan akan menggunakan anak-anak Hagar, "hamba," sebagaimana Dia menginsafkan besi bagi gereja ( Sebagaimana Dia menggunakan Nebuchadnezzar bagi melawan orang Israel). 1

1 Editor.s Note: Brother Ali is referring to the Scripture that identifies the children of Hagar (the Arabs) as children of a bondwoman: Gal 4:24-25, .This is allegorically speaking: for these women are two covenants, one proceeding from Mount Sinai bearing children who are to be slaves; she is Hagar. Now this Hagar is Mount Sinai in Arabia, and corresponds to the present Jerusalem, for she is in slavery with her children.. And most Arabs, and much of the third world, are indeed in unwitting slavery to a false religion.

Jika kita memang percaya akan Alkitab, kita mesti meminggirkan semangat Yunus (bagi melepaskan Tarsis). Kita harus mengapai Muslim melalui Firman dan kasih Tuhan, kerana Alkitab mengatakan:

"Tiada keselamatan dalam yang lain: kerana disana tiada nama lain bagi surga yang diberi kepada dunia dimana kita dapat diselamatkan " (Acts 4:12).

Yesus telahpun membayar harga keselamatannya dengan darah sucinya sendiri dan Dia memperoleh resitnya sebagai bukti melalui kebangkitannya dari kematian. Setiap orang Islam yang meninggal dan ke neraka adalah satu "kehilangan" bagi Kristus. Isaiah 56:10, 11 dan Yehezkiel 3: 17,18 menyebut bahawa " Sebab pengawal-pengawal umat-Ku adalah orang-orang buta, mereka semua tidak tahu apa-apa; mereka semua adalah anjing-anjing bisu, tidak tahu menyalak; mereka berbaring melamun dan suka tidur saja". Mereka menolak untuk memberitakan Alkitab ialah jenayah buruk, dengan kesan yang akan kekal. Marilah kita bangun, bagi kemantapan "perdagangan" Tuhan kita. Kelambatan dan penangguhan kita akan menyebabkan lebih banyak bencana. Hasilnya adalah bagi Tuhan yang menentukan (1 Corinthians 3:6).


Bibliografi bagi Ulasan Tentang Islam

Ali, A. Yusuf, The Quran: Text, Translation and Commentary

Badawi, J., Jesus in the Koran and the Bible, an outline (Pamphlet) Islamic Foundation, Canada.

Bivando, V & Moucarry, C. (1984). Reaching Muslim For Christ, International Fellowship of Evangelical Students

Deedat, A., Christ in Islam, Islamic Propagation Center, Durban.

Jeffery, A., (1975). Materials for the History of the Text of the Koran, New York: AMS Press

Madany, B. M., (1987). The Bible and Islam, Back to God Hour, Palos Heights, U.S.A.

Masih, Abd-Al, Islam under the Magnifying Glass, Light of Life Austria.

Miller, M. William, (1976). A Christian Response to Islam, Presbyterian and Reformed, London

Pflander, C. G., (1986). The Balance of Truth (The Mizanu.l Haqq) (enlarged), Light of Life, Villach, Austria

Pickthall, M. Marmaduke, The Meaning of the Glorious Koran, Islamic Publications Bureau, Lagos.

Rafique, (1989). Kinsmen of Abraham, Grace and Truth Inc.

Shorrosh, Anis, Islam Revealed: A Christian Arab View of Islam, Thomas Nelson & Sons, Nashville, (1980)

Skolfield, E. H., (1991). Hidden Beast 2, Fish House Publishing, Fort Myers,

Sumerall, Lester, (1994). Time Bomb in The Middle East, Harrison House, Tulsa,

Thomas, R. W., Islam: Aspect and Prospects, Light of Life, Villach, Austria.

Tisdal, W. St Clair, (1980). Christian Reply to Muslim Objections, Light of Life, Villach, Austria

Laman Web. Dr. Yusuf Qardawi, Learning Page Islam, etc.

No comments: