Wednesday, September 10, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 19 MUHAMMAD ATAU YESUS UNTUK KESELAMATAN

Bab19

Muhammad atau Yesus untuk Keselamatan

Anak Muhammad, Fatimah, mungkin sekali dibelenggu oleh kenyataan dalam hidupnya apabil bertanya ayahnya apakah nasibnya apabila sampai kepada hari pengadilan. Dengarkanlah "wahyu" yang dibawa kepada Muhammad untuk diberikan kepada anaknya:

"Say: I am no bringer of newfangled doctrine among the apostles, nor do I know what will be done with me or you. I follow but that which is revealed to me by inspiration; I am but a warner open and clear" (Sura 46, Al-Ahqaf, Verse 9).

Dapatkah anda bayangkan? Muslim menuntut bahawa Muhammad adalah "meterai" dan "terbesar" daripada nabi-nabi lain dan diapun sendiri tidak pasti akan pergi ke surga, mahupun memberi kepastian kepada anaknya sendiri sedangkan tentera jihadnya "pasti" ke surga Aljana. Saya tidak tahu jalan mana harus diikut jika saya melihat satu percanggahan firman Tuhan, dan yang saya maksudkan adalah tentunya tuhan tersebut penuh keliru, lebih-lebih lagi bakal penyesat. Sudah tentunya Muhammad menipu sama ada anaknya mahupun tentera jihadnya sendiri. Dengan itu, bagaimana pula jika anda mengikutinya? sedangkan Yesus sendiri sudah di surga. Sudah pasti, agama yang tidak dapat memberi kepastian kepada pengikutnya mengecewakan dan samar pada hari pengadilan . Ketidakpastian ini membentuk karakter hidup dalam ajaran Islam sejak berabad lamanya, dan sebagai petunjuk kepada kesuramannya. Namun anda tidak perlu mengikut telunjuk ketidakpastian Muhammad dan Fatimah.Terdapat jalan keluar bagi kamu. Yesus Kristus mempunyai jawapan yang lebih luas bagi anda apabila Thomas menanyakannya soalan yang sama:

"Lord, we know not whither thou goest; and how can we know the way? Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the father but by me" (John 14:5,6). 14:5 Kata Tomas kepada-Nya: "Tuhan, kami tidak tahu ke mana Engkau pergi; jadi bagaimana kami tahu jalan ke situ?" 14:6 Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.

Penyataan Yesus tidak terdapat dalam mana-mana pun agama yang lain. Jika anda menerima Kristus, anda bukannya menerima agama, tapi Penyelamat yang hidup. Dia sendiri memberikan kepastian kepada kamu:

"But this man [Jesus] because he continueth ever, hath an unchangeable priesthood. Wherefore he is able to save them to the uttermost that come unto God by him, seeing he ever liveth to make intercession for them" (Hebrews 7:24, 25). 7:24 Tetapi, karena Ia tetap selama-lamanya, imamat-Nya tidak dapat beralih kepada orang lain. 7:25 Karena itu Ia sanggup juga menyelamatkan dengan sempurna semua orang yang oleh Dia datang kepada Allah. Sebab Ia hidup senantiasa untuk menjadi Pengantara mereka.

Islam dan Harapan Muslim

Quran membentuk sesuatu yang sukar dipercayai terhadap nasibnya yang seharusnya membuatkan setiap Muslim mengeluarkan keringat dingin. Quran mengajar dengan jelas bahawa kedua "bukan-Muslim" dan Muslim akan pergi ke api neraka. Quran mengatakan bahawa orang Muslim akan tiba-tiba dilindungi, namun kafirun akan kekal disana.

Surah 19, Maryam, ayat 67-68, 71-72:

"But does not man call to mind that we created him before out of nothing? So by thy Lord, without doubt, we shall gather them together, and [also] the evil ones [with them]; then shall we bring them forth on their knees round about hell;

"Not one of you but will pass over it [hell]: this is with thy Lord, a decree which must be accomplished. But we shall save those who guarded against evil, and we shall leave the wrong doers therein, [humbled] to their knees."

Penyataan ini bukanlah suatu yang enteng memandangkan sarjana Islam tidak dapat menjelaskannya. Apa yang pasti mereka katakan adalah mereka akan masuk Neraka sebelum dapat diselamatkan berdasarkan apa yang mereka lakukan. Tahun-tahun yang bakal dilalui di neraka tidak dinyatakan dalam Quran.

Saya tidak perlu dipandang dalam mentafsirkan Quran secara berbeza dan saya hanya seperti manusia, sarjana Islam yang lain juga. Hanya kelebihan saya berbanding dengan mereka yang jarang membaca dan langsung menutup hati, telinga dan mata untuk berlajar apa yang perlu dan cukup objektif terhadap hidup. Hanya yang dapat saya katakan kepada sahabat Muslim saya ialah bahawa Neraka tidaklah merupakan tempat untukmu berulang-alik ke surga. Ahmed Deedat terlebih dahulu menyetujui bahawa beliau tidak pasti sama ada seluruh al-Kitab diubah atau tidak! jadi apa yang pasti bukan setakat Kristian menyatakan mereka pasti masuk surga dan apa yang saya ingin sebutkan ialah sekali anda ke neraka, anda akan kekal selamanya (Surah 6:128; 11:107 bandingkan dengan.. Mark 9:43; Rev.20:10). Walaupun sekiranya janggal tapi untuk mencabut anda dari neraka andalah suatu "kemustahilan". Surga yang dijanjikan untuk Islam ialah Aljana yang masih sebahagian neraka memandangkan sebuah surga abadi tidak akan berkisah mahupun mengambil berat tentang sungai wain, penzinaan dan penyundalan.

Memandangkan Aljana tidak lari dari karakter dosa ianya jelas berdasarkan "teori pertimbangan" bahawa sesiapa yang mempunyai keinginan yang baik melebihi dosanya akan memasuki surga. Ianya hanya suatu kebakalan hampanya sebuah harapan. Satu dosa cukup untuk melayakkan anda jauh dari surga dalam kes seperti Adam dan Hawa. Ia memerlukan kesucian yang secukupnya untuk memasuki surga nyata (Revelation 21:27; Hebrews 12:14). Tuhan kita sangat suci dan Dia tidak dapat bertoleransi[menodai kesuciannya] dengan dosa walau sekecil manapun (walau disana sesuatu yang sekecil dosa, Habakkuk 1:13).

Jika perkataan Allah harus dipercayai, bermaksud adalah suatu kemustahilan untuk seorang Muslim dilepaskan dari api-neraka. Satu surah dalam Quran mengatakan, Allah dengan tegasnya mengatakan bahawa dia telah mengajarkan semua Muslim dan jin untuk berakhir di Neraka:

"If we had so willed, we could certainly have brought every souls its true guidance: but the word from me will come true. I will fill hell with jinns and men all together" (Surah 32:13; cf. juga, Surah 19:71).

Surah ini tidak dapat ditunggang-balikkan untuk menghasilkan maksud lain selain daripada Muslim bersama jin harus di api-neraaka. Surah ini sangat jelas bahawa apapun saranan, maksud yang selainnya adalah kemustahilan. Jika perkataan Muhammad mempunyai maksud bagi anda, mereka bermaksud mengatakan selama mana anda berada diatas Allah dan Islam, adalah merupakan keinginannya untuk memenuhi api-neraka dengan anda dan jinnya. Jika anda kekal Muslim, yang jelasnya adalah Allah telah mengatakan begitu. Jadi anda amat mengharapkan bahawa Allah tersebut bermaksudkan perdagangan, kemahuannya untuk menyandung anda dan semua Muslim yang lain kearah api-Neraka seperti yang terdapat dalam Surah 11:118, 119. Namun Tuhan Alkitab yang benar memberikan maklumat yang berbeza, dan mempunyai pelan yang berlainan. Daia tidak mahukan anda pergi ke Neraka, tapi supaya anda datang dengan bertobat dan diselamatkan.

"Tuhan tidak menginginkan kita supaya tersandung, tapi semua harus bertobat" (2 Peter 3:9).

"oleh itu sekarang tiada kutukan terhadap mereka yang berada dalam nama Yesus Kristus" (Romans 8:1).

Daripada ajaran Yesus kita tahu bahawa Tuhan Alkitab tidak menciptakan neraka untuk menempatkan manusia, tapi bagi satan dan malaikat tidak setia (Matthew 25:41). Semestinya anda hanya akan berhenti disana jika anda menuruti satan yang melawan Tuhan dengan menolak bahawa dia adalah Yesus Kristus. Walaupun anda kepunyaan agama yang membunuh jutaan pengikut Tuhan, memusnahkan altarNya, menaja satan untuk melawan Tuhan, mahupun jika anda merembeskan darah seorang Kristian, atau menyokong sesiapa- apa sahaja yang anda lakukan – Tuhan sebenarnya masih sayangkan anda, dan tidak berubah. Jika anda sememangnya inginkan keampunan, Yesus mengangkat tanganNya yang kasih untuk menerima anda; kerana Dia pernah mengatakan:


"Come unto me, all ye that labor and are heavy laden [i.e.
burdened with sins and guilt], and I will give you rest" (Matthew 11:28). Datanglah kepadaKu semua yang letih lesu dan berbeban berat, dan kamu akan menerima rehat[ketenangan].

Fakta bahawa Yesus berdoa untuk pembunuhnya adalah penyebab mengapa anda harus mempercayaiNya. Dia akan mengasihani anda jika anda merendahkan diri dan bertobat. Jangan keraskan hatimu dengan mengatakan anda sudah pun menerima Yesus. Anda belum mempercayaiNya sehingga anda mengatakan dan mengiktiraf Yesus adalah Anak Tuhan, dan menerima kebenaran bahawa berlaku hari kematian dan kebangkitanNya. Sebagai seorang yang terikat dengan neraka dan pendosa, tiada yang lebih daripada rembesan darah Yesus menyelamatkan anda:

"Darah Yesus Kristus AnakNya menyucikan kita daripada dosa. Jika kita berkata bahawa kita tidak mempunyai dosa, kita menipu diri sendiri, dan kebenaran tidak ada pada kita. Jika kita mengakui dosa, dia adalah pengasih dan mengampunkan kita atas dosa kita, dan untuk menyucikan kita dari ketidakbenaran"

(1 John 1:7-9).













No comments: