Wednesday, September 10, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 20 PANDANGAN ISLAM TERHADAP NERAKA

Bab 2

Pandangan Orang Islam terhadap Neraka

"TIADA SATUPUN DIANTARA KAMU AKAN MELEPASINYA" (Sura 19:71).1

Yusaf Ali dalam rujukan kaki. 2518 memberikan tiga kemungkinan interpretasi bagi ayat diatas, tiada satupun yang dapat menidakkan fakta berdasarkan Allah, semua orang akan tenggelam dalam neraka. Ayat "melepasinya atau Pass over it" telah menyebabkan kebanyakan ahli teologi Islam menyimpulkan bahawa "kemungkinan" terdapat jambatan (sirat) bagi menyeberangi neraka.

Jaraknya semestinya sangat luas. Kemungkinan berjuta kilometer. Namun, bagaimana pula dengan jurangnya? dapatkan anda membayangkannya seperti seutas benang. Sebuah halangan yang begitu ditakuti. Kita seharusnya melihat hari ini bagaimana untuk mengukur kedalaman sirat. Sementara ayat 71 memberi gambaran bahawa kebarangkalian bagi menyelamatkan dari operasi api, namun surah lain tiada menyatakan harapan seperti itu,

Sura 6:128,11:105-107, 14:16-17, 32:20, dan sebagainya. Jadi, bagaimana pastinya perlindungan Islam apabila pencipta dunia-Tuhan sebuah Alkitab-menyatakan barangsiapa yang pergi ke neraka akan kekal selamanya _ those who go to Hell will stay there forever?

Quran menyatakan bahawa Neraka mempunyai tujuh pintu (Sura 15:44) dengan dikawal ketat oleh with 19 malaikat (Sura 74:30-31). Neraka Islam ialah digambarkan lebih dahsyat berbanding sebuah tempat yang menyeramkan. Ia memberi gambaran bahawa ia lebih menyeramkan daripada yang kita alami dan gambarkan di dunia secara fizikal. Dengan itu karakter seorang Islam bagi membayangkan neraka ialah kedasyatan makanan di dalamnya:

– mereka akan makan bagi kepuasan daripada pokok yang dipanggil Zaqqum

yang jatuh daripada bawah neraka (Sura 37:62-66).

– selain itu punca lain bagi makanan ialah daripada tumbuhan Dhari yang sama ada berkhasiat atau memberi kepuasan (Sura 88:6-7).

–Pekerja bagi neraka Islam tidak akan mengalami kedahagaan. Disana akan dibekalkan lebihan air mendidih serta minuman yang lain (Sura 37:67).

Memberi makan kepada pesalah tidak seharusnya disalahtafsirkan sebagai belas kasihan Allah. Makanan tersebut mungkin bagi membolehkan mereka memperoleh kekuatan bertahan diatas kedahsyatan yang mereka akan alami:

– dijatuhkan atas api menyala dengan tiba-tiba (Sura 37:68)

– kulit mereka akan dipanggang dan dibuat semula (Sura 4:56)

– akan merasa air mendidih, air hitam, keruh dan amat menderita kesejukan (Sura 38:57)

– dilayan sama ada dalam kesejukan yang melampau atau air yang mendidih (Sura 78:21-25)

– dibuat bagi menghadapi rintangan api, air mendidih, kekelaman asap tebal (Sura 56:4-44)

– dibebani dengan rantai yang menyala dan dipukul dengan batang besi (Sura 14:49-50; 22:19-22)

– berpakaian yang cantik dalam api clothed with garment of fire (Sura 22:19-22)

– kemungkinan hidup atau mati (Sura 20:74; 87:13)

1 Sura 19:70-72 is quoted in full on p. 97

– dipaksa kedalam api seringkali mereka cuba melarikan diri (Sura 32:20)

Penyeksaan mental menterjemahkan kesakitan secara fizikal. Tiada terdapat ketenangan disini, hanya kutbah berjela-jela dan tuduh menuduh (Sura 40:47-50). Dilepaskan semasa kematian ialah menafikan kecelakaan, walaupun dalam saat kekesalan (Sura 60:25-29). Surat Qaf menyakitkan minda dengan mendengar perbualan diantara Neraka dan Tuhan. Allah bertanya, " Neraka, apakah engkau dipenuhi?" Jawapan akan datang, "adakah lagi akan datang?" (Sura 50:30).

Kebencian jelas Allah terhadap Yahudi dan Kristian akan kedepan apabila tuduhan dilakukan terhadap tujuh pintu neraka. Lokasi ini merupakan penglihatan menarik bagi Muslim untuk mengikat lawan mereka dengan level kejahatan.

– Jahannam (Gehenna) bagi pendosa yang gagal bertaubat sebelum mati adalam paling asas (dinyatakan 77 kali dalam Quran).

– Laza, iaitu tempat dimana kristian akan diletakkan (Sura 70:15).

– Hutama, wilayah tempat Yahudi akan diseksa (Sura 104:5).

– Sa'ir, tempat tinggal bagi saitan

– Jahim, tempat orang pagan akan dibakar (Sura 40:7)

– Saqar, kebuk ruang yang disediakan bagi Zoroastrians (Sura 74:27)

– Hawiya, tempat pendaratan bagi mereka yang hipokrit (Sura 101:9).

Hukuman di neraka adalah terletak atas pengawasan malaikat, namun disana terdapat rintangan dugaan- bapa Saudara Muhammad, Abu Lahab, yang melakukan kesalahan besar menerima layanan istimewa. Dalam lima ayat bagi surah yang dinyatakan "Lahab" (Surah 111), Muhammad (maaf,saya bermaksud mengatakan Allah ) menggambarkan senario dendam: Abu Lahab akan dibakar untuk selama-lamanya. Isterinya yang malang(tiada malaikat pada masa itu) akan dibekali "fagot" bagi perjalanan neraka. Quran sebenarnya hanya sedikit memberi kelegaan kepada saudara tersebut. Tradisi Islam melukiskan gambaran bagi melakarkan kedasyatan neraka, hanya bagi imej yang tidak menakutkan sahaja.

Satu sumber hadis menyatakan kejanggalan fakta saintifik : bahawa Allah memerintahkan api untuk membakar 1000 tahun sehingga ia bertukar menjadi merah, dan seterusnya 1000 tahun lagi sehingga ia bertukar putih, dan seterusnya 1000 tahun sehingga ia bertukar hitam dan semestinya dalam warna terkini. Apabila api mengatakan ia telah digunakan, Allah memberikannya dua ciptaan- larva yang panas diwaktu musim panas, dan akan membeku sejuknya di musin luruh. Walaubagaimanapun, tidaklah seperti yang dinyatakan oleh Tuhan dalam Alkitab yang mengatakan neraka ialah seperti itu. Terdapat banyak rujukan, dan disini saya nyatakan hanya dua daripadanya:

Mat 13:49 Demikianlah juga pada akhir zaman: Malaikat-malaikat akan datang memisahkan orang jahat dari orang benar,

13:50 lalu mencampakkan orang jahat ke dalam dapur api; di sanalah akan terdapat ratapan dan kertakan gigi

Rev 14:10-11 maka ia akan minum dari anggur murka Allah, yang disediakan tanpa campuran dalam cawan murka-Nya; dan ia akan disiksa dengan api dan belerang di depan mata malaikat-malaikat kudus dan di depan mata Anak Domba. 11 Maka asap api yang menyiksa mereka itu naik ke atas sampai selama-lamanya, dan siang malam mereka tidak henti-hentinya disiksa, yaitu mereka yang menyembah binatang serta patungnya itu, dan barangsiapa yang telah menerima tanda namanya.

No comments: