Wednesday, September 10, 2008

ULASAN TENTANG ISLAM 22 PERKATAAN TERAKHIR KEPADA MUSLIM

Bab 22

Perkataan Terakhir Kepada Muslim

Bercanggah dengan pendapat yang dinyatakan kebanyakan Muslim, bahawa Yesus adalah bagi Yahudi sahaja, Yesus adalah Mesias (Al-Masih) dijanjikan yang akan menyelamatkan semua orang yang berserah kepadaNya. Memandangkan Tuhan adalah yang pertama memberikan peraturan kepada bangsa Israel, Yesus mengarahkan Alkitab diketengahkan kepada mereka dahulu (Matthew 10:6). Tuhan perlu bermula bertindak dimana-mana. Kemudiannya, Yesus memberikan ajaran seperti berikut:

"Go ye into all the world, and preach the gospel to every creature. He that believeth and is baptized shall be saved; but he that believeth not shall be damned" (Mark 16:15, 16). Lalu Ia berkata kepada mereka: "Pergilah ke seluruh dunia, beritakanlah Injil kepada segala makhluk[ayat 15]. Siapa yang percaya dan dibaptis akan diselamatkan, tetapi siapa yang tidak percaya akan dihukum [ayat16].

Inilah masanya kita berhenti bermain politik dengan Tuhan. Dia tidak tertarik dengan doktrinasi gimnastik kita, mahupun dalam manapun agama yang tidak dapat menyelesaikan masalah dosa. Anda boleh menuruti agama anda tetapi ianya pastinya pergi ke Neraka. Tuhan mengatakan, "kamu adalah berdosa" (Romans 3:23). Turun kebawah kamu dan kamu tahu bahawa ianya benar. Suara hati anda menyelinap saksi bahawa anda memang itu. Sebagai pendosa, ayat yang menyatakan kematian kekal dalam Neraka telah diarahkan kepada kamu (Ezekiel 18:14; Romans 6:23). Bersembunyi dalam payung agama Islam tidak akan menghakis ayat kematianmu. Anda terpinggir dan rosak kerana dosa anda. Berada di hadapan Tuhan yang benar, anda umpama seperti kinzir, mungkin lebih dari itu. Dosa, yang memang diperangi oleh Tuhan, belum lagi dihakis dan masih dalam Islam. Pendek kata, Islam tidak mempunyai jawapan terhadap masalah dosa anda. Tidak kira ianya pembersihan kekal sebagai penyelesaian (Surah 5:7). Yesus mengenali hati dan masalah manusia:

"for out of the heart proceed evil thoughts, murders, adulteries, fornications, thefts, false witness, blasphemies"(Mat 15:19). Karena dari hati timbul segala pikiran jahat, pembunuhan, perzinahan, percabulan, pencurian, sumpah palsu dan hujat(ITB-LAI).

Kecuali anda membenarkan Yesus untuk mengadakan pengubatan rohani dalam hati anda, anda tidak layak bagi kerajaan surga yang dikatakan Alkitab .Tuhan memerlukan hati yang murni (Matthew 5:8) dan penuh kekudusan (Hebrews 12:14). Tapi Kristus sangat mengasihimu dengan memberikan peluang untuk mengubati hati rohanimu dengan merembeskan darahNya di kayu salib Kalvari. Ini merupakan titisan darah, dan iman dalam diriNya sahaja, yang dapat membersihkan dosa daripada hati manusia yang busuk (1 John 1:7). Yesus mengatakan, "Except a man be born again[spiritually], he cannot see the Kingdom[Heaven] of God" (John 3:3).

Dosa merupakan masalah rohani dan memerlukan penyelesaian secara rohaniah. Adalah suatu kemustahilan bagi manusia berdosa memasuki surga yang nyata. Kalaupun dibenarkan ianya[roh] tersebut sesat dan tidak mengenali[tidak dapat beradaptasi-surga mungkin terlalu sejuk baginya, tiada makanan kerana kemiskinan rohaninya dan akhirnya mungkin mati atau masih juga tersiksa] kerana sememangnya tempatnya di neraka. Sudah tentunya Tuhan yang terlalu suci tidak mengizinkannya, malaikat akan menyepaknya keluar, dan surga juga mungkin menangkis orang seperti itu. Diandaikan jika pendosa diterima masuk ke surga tanpa alam baru "new nature", dia juga akan berasa jahil, dan akan mati kerana badannya memerlukan 'sarapan' dosa memandangkan surga kekurangan kemudahan untuk orang berdosa. Anda mesti datang kepada Kristus untuk menerima "new nature" yang akan membayar harga darahNya (1 Corinthians 15:49) Jika keinginan anda untuk ke surga yang nyata.

Anda tidak perlu menghabiskan wang ringgit dan masa anda ke berhaji ke Makkah yang anda panggil "tempat suci," kerana Kristus akan menemui anda dimana sahaja anda mahu. Tuhan itu maha ada atau dalam bahasa Inggerisnya omnipresent. Jangan menghabiskan wang anda dengan biri-biri kerana darah biri-biri tidak akan mampu menyembuhkan dosa anda. Seorang manusia mempunyai nyawa yang lebih bernilai berbanding biri-biri dunia. HANYA DARAH YESUS dapat menangkis dosa anda.

Ikutlah saya berdoa?

"Tuhan Yesus, saya sedar saya telah berdosa. Saya tahu saya telah menipu diri saya. Sekarang saya mengaku berdosa dan berada dalam agama yang salah. Saya percaya Engkau mati untuk menebus dosa saya dan bangkit semula pada hari ketiga demi hari pengadilanku. Saya sekarang menerima Engkau sebagai Raja dan Penyelamat peribadi. Cabutlah namaku daripada buku neraka dan tuliskanlah di buku kehidupan. Terima kasih kerana menyelamatkanku."

Jika anda mengucapkan doa ini dengan sepenuh hati, dan memahaminya, dan anda sekarang telah menuju ke surga, kerana telah mengatakan Raja dan Tuhammu. ..Rom 10: 9-10 "jikalau anda mengaku dengan mulut Yesuslah Raja, dan percaya dalam hatimu bahawa Tuhan membangkitkanNya daripada kematian, anda harus diselamatkan. Kerana hati manusia mempercayai kebenaran,; dan dengan mulut mengaku adalah dibuat untuk keselamatan."





No comments: